EYE-GO er en dansk MedTech-virksomhed, der står foran at revolutionere måden, som øjenmedicin bruges på. Med deres innovative device MistGo® er det nemlig langt nemmere at få lige præcis den mængde medicin, du har brug for – og så slipper du for, at medicinen løber ned ad kinderne.

Af Dorthe Sjøbeck Christiansen, kommunikationschef i GTS-foreningen

Måske er du en af de mange, der har stået og kæmpet med øjendråber? Fik du nu det antal dråber, du skulle have – eller røg det meste ved siden af? Så vil det sikkert glæde dig at høre om en ny device kaldet MistGo®. Den er designet til at gøre det langt nemmere at anvende øjenmedicin.

”Rigtig mange mennesker verden over bruger øjendråber. Alligevel er der kun innoveret meget lidt, når det handler om de beholdere, der bruges til medicinen. Det skyldes, at medicinalfirmaerne primært har fokus på selve medicinen og ikke det rundt om. Derfor er det stort set de samme beholdere til medicin, der bruges i dag som for 50 år siden”, siger Morten Jacobsen, senior project manager hos iværksættervirksomheden EYE-GO.

Det har EYE-GO sat sig for at ændre på. Derfor har de udviklet MistGo® – et kombinationsprodukt, der integrerer device og medicin. Det er en form for beholder, der indeholder en ampul med medicin, som gør det muligt at få den præcise dosis med et enkelt tryk på beholderen.


Med devicen MistGo® bliver det langt nemmere at bruge øjenmedicin. Foto: EYE-GO

Udviklingsrejsen

Rejsen fra koncept til næsten markedsklart produkt har strakt sig over cirka ti år. Det viser, at det kræver både dygtighed og tålmodighed at bringe en ny medicinsk device til live. Produktets fremgang har været afhængig af at sikre finansiering, hvor udviklingen er accelereret i perioder med investering og er bremset op, når midlerne har været knappe, fortæller Morten Jacobsen. Generelt har EYE-GO nydt godt af investeringer fra loyale private investorer og større fonde. Desuden har de af tre omgange modtaget støtte fra Innovationsfonden gennem Innobooster-programmet, som Morten Jacobsen roser for at være både gennemsigtig og effektiv.

For at teste behov og brug af MistGo® har EYE-GO gennemført brugervenlighedsstudier. ”Det vilde er, at alle der prøver devicen siger, at det er meget nemmere at bruge MistGo® end de beholdere, de bruger i dag – og at de ville ønske, det var på markedet”, siger Morten Jacobsen. Han er derfor overbevist om, at det er en device, brugerne af øjenmedicin vil tage imod med kyshånd.

Fleksibelt samarbejde med Teknologisk Institut

Fra ideen til MistGo® opstod og til i dag har der været gennemført en lang række test og valideringer af, at produktet virker, som det skal. Til det har EYE-GO flere gange brugt Teknologisk Institut. Lige nu handler samarbejdet om at teste og sikre, at påfyldning af væske i ampullen foregår sterilt – for en ting er, at ampullen til en start er steril, men er den det stadig, når væsken er fyldt på og sat ind i devicen? Og hvad, når brugerne har anvendt devicen et stykke tid, er det hele så stadig sterilt?

”Test af fyldeprocessen kræver adgang til laboratorier og styrede processer. Testene gør os i stand til at validere vores design – og jo tættere, vi er på markedet, jo flere test, er der behov for. Her er det vigtigt, at de bliver udført på korrekt måde og af en aktør, som investorer og købere har tillid til”, understreger Morten Jacobsen.

Mere end en standardtest

Inden EYE-GO fandt frem til Teknologisk Institut havde de kontakt til andre udbydere af testfaciliteter – også i Sverige. Men da der ikke er tale om standardtests, var det svært at komme til, enten fordi de havde for travlt, eller fordi de anså opgaven som for stor en ting at gå i gang med.

”Vi havde også brug for et sted, der var fleksibelt og med mulighed for at tilpasse undervejs. Den tilgang fandt vi hos mikrobiologisk laboratorium hos Teknologisk Institut. Vi sætter stor pris på deres tilgang til samarbejdet. Det handler ikke blot om at booke to timer til en test. Vi bruger også meget tid på at tale om, hvordan vi skal gennemføre testene, så vi får præcis det ud af dem, som vi ønsker, og her har vi stor glæde af deres erfaring”, fortæller Morten Jacobsen.

På den måde spiller test og validering en helt central rolle for hvert step i udviklingen af MistGo® – og ”i sidste ende er det kliniske studier, der skal bevise om medicinen stadig virker i små doser, og det er et af de dyreste step på vejen mod det helt markedsklare produkt”, siger Morten Jakobsen.

Næste store skridt: Ud at virke i virkeligheden

MistGo® er nu tæt på at være klar til markedet, men det kræver en betydelig investor at drive produktet frem til kommerciel produktion. Her er virksomheden åben for forskellige forretningsmodeller, hvad enten det drejer sig om at sælge en version til forskellige producenter eller sælge til fx én stor amerikansk medicinproducent. ”Når vi taler med folk og holder møder, synes alle jo, at det er en genial idé”, siger Morten Jacobsen, der alligevel ikke lægger skjul på, at det er det sidste store skridt, der er den største hurdle.

”Der skal være nogle medicinalproducenter, der ser potentialet og en god forretningsmodel i MistGo®. De skal være klar til at bryde mange års konservatisme og satse på en ny og langt mere brugervenlig device. Jeg er sikker på, at det nok skal ske. Men det kræver hårdt arbejde at komme dertil. Indtil da fortsætter vi med at påvise potentialet i MistGo®,” slår Morten Jacobsen fast.