Digitaliseringen ruller ind over alt i disse år – også i byggebranchen. Her står man dog over for den udfordring, at megen viden er svær at digitalisere. Dertil er der begrænsede muligheder for at dele erfaringer, hvilket kun gør det vanskeligere at opnå succes med digitalisering. Det viser igangværende Erhvervs-Ph.d. hos DBI.

Der er al mulig grund til at digitalisere i byggeriet for gevinsterne er store. Det vil gøre det langt nemmere at overdrage viden mellem de forskellige parter og faggrupper og højne effektiviteten på byggepladsen, hvis alle har adgang til den samme opdaterede information. Men særlige kendetegn ved byggebranchen gør digitaliseringen til en ekstra stor udfordring netop her. Det fortæller Mette Marie Karsten, der er antropolog og i gang med en Erhvervs-Ph.d. hos DBI, hvor hun undersøger digitaliseringsprojekter i byggebranchen med udgangspunkt i de brandfaglige områder.

– Formålet er at undersøge, hvad der sker, når man digitaliserer i byggebranchen. Hvad fungerer, hvad fungerer ikke, hvordan gør man det smartere, og hvilke redskaber skal der til, før det lykkes, siger Mette Marie Karsten.

Tavs viden er svær at digitalisere

De sidste to år har hun undersøgt og arbejdet på flere digitaliseringsprojekter hos DBI og i den forbindelse identificeret flere faktorer, der gør digitaliseringen af byggebranchen besværlig.

– Meget af den viden, man forsøger at digitalisere i byggebranchen, findes i hovedet på folk – bl.a. om brandrådgivning. Det er erfaringsbaseret viden, der er opbygget gennem mange år, f.eks. fortolkning af regler, som skal oversættes til information. Den viden skal krænges ud, inkl. diverse forbehold, og sættes ind i de rette sammenhænge, så den kan fungere som data i en digital løsning. Det er vanskeligt, siger Mette Marie Karsten og tilføjer:

– Der er tale om tavs viden, der ikke findes beskrevet i nogen regler, og som derfor er enormt svær at digitalisere, siger Matte Marie Karsten.

IT er en faglighed i sig selv

Byggeri er også en kreativ proces, hvor løsninger til tider bliver fundet i takt med, at byggeriet skrider frem. Og der skal naturligvis være plads til at tænke kreativt og lave ikonisk byggeri, der sprænger rammerne for, hvad man tidligere troede muligt. Men det besværliggør skabelsen af digitale løsninger, hvor alt skal være regler og formler for at kunne fungere.

– Desuden kan byggebranchen med fordel ændre sit syn på IT, og det er da så småt også ved at ske rundt omkring. Alligevel bliver det stadig ikke opfattet som en faglighed i sig selv, men som noget, der bare får ting til at ske. Det er det byggefaglige, der er i centrum i digitaliseringsprojekterne. Digitale løsninger handler dog i lige så høj grad om, hvordan man får viden vist på den bedste måde, og hvilke samarbejdsformer det digitale skal understøtte. Det lykkes bedre, hvis man opprioriterer IT-delen i projekterne, fastslår Mette Marie Karsten.

Læs mere i det nyeste nummer af Brand & Sikring