Novo Nordisk har skabt et digitalt værktøj, som de bruger til at fokusere deres udviklingsarbejde. GTS-institutter skal nu videreudvikle værktøjet, så det bliver til gavn for andre virksomheder og kan bruges i deres arbejde med innovation og udvikling.

Novo Nordisk har skabt et digitalt værktøj, der bidrager til at forkorte medicinalvirksomhedens udviklingsarbejde. Nu skal værktøjet bredes ud til danske produktionsvirksomheder – helt gratis.

Potentialet for danske virksomheder er så lovende, at Industriens Fond har investeret i et treårigt projekt sammen med Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet. Målet er at udbrede det digitale værktøj til danske produktionsvirksomheder, som dermed vil kunne styrke både konkurrencedygtighed og digitaliseringsgrad.

Brownie Bee

Det digitale udviklingsværktøj har fået navnet Brownie Bee. Det er en open source-software, der udnytter opsamlet viden til at vælge det næste mest produktive eksperiment, altså den smarteste vej at gå – ofte blandt titusinder af muligheder. En af de virksomheder, der allerede har arbejdet med Brownie Bee, er RadiSurf, der producerer overfladebehandling. RadiSurf har ved hjælp af den nye software opnået at forlænge levetiden af deres coating med 140 pct.

”Det gik hurtigt op for os, hvor nemt det er at bruge Brownie Bee, fordi man laver ét eksperiment ad gangen. Samtidig er værktøjet særdeles effektivt, fordi det hele tiden vælger det eksperiment, der forventes at være mest produktivt. Det sikrer også, at man ikke låser sig fast og bruger tid på parametre, der ikke betyder noget”, siger Mie Lillethorup, teknologichef ved RadiSurf.

Udviklet af Novo Nordisk

Brownie Bee er udviklet af medicinalvirksomheden Novo Nordisk og hjælper i dag deres forskere og udviklere med at udvælge de få eksperimenter, der kan give mest ny viden og størst forbedring blandt tusindvis af mulige eksperimenter. Det gør udviklingsarbejdet mere udbytterigt for samme investering.

”I Novo Nordisk bruger vi Brownie Bee til at optimere det tidskrævende udviklingsarbejde for at effektivisere og accelerere udviklingen af nye produkter. Det er vores vurdering, at mange produktionsvirksomheder kan få gavn af softwaren”, fortæller Rolf Taaning, Specialist, Chemical Development hos Novo Nordisk.

Bedre end virksomhedens skarpeste hjerner

Softwaren i Brownie Bee kombinerer ideer fra ældre statistiske metoder til forsøgsplanlægning, fx Design of Experiments (DOE), med moderne maskinlæring. Der ligger derfor velafprøvet matematik bag algoritmen, der allerede har bevist sit værd.

Tidligere er der udkommet en artikel i det videnskabelige tidsskrift Nature, hvor man satte en lignende algoritme til at konkurrere mod en lang række professorer og industrispecialister om at optimere en bestemt kemisk reaktion til fremstilling af medicin. Både professorerne og algoritmen fik 20 forsøgsrunder til at opnå det bedst mulige udbytte. Det viste sig, at algoritmen slog alle menneskehjernerne i både hurtighed og pålidelighed i at opnå det bedste udbytte.

”Forsøget er et godt eksempel på, hvad et værktøj som Brownie Bee kan betyde for en produktionsvirksomhed, uanset om den producerer medicin, maling, fugtighedscreme eller chokoladekage. Sat på spidsen vil jeg vove den påstand, at algoritmen i Brownie Bee til hver en tid vil løse optimeringsproblemer hurtigere og bedre, end virksomhedens skarpeste hjerner kan gøre det alene”, fortæller seniorspecialist Morten Bormann Nielsen fra Teknologisk Institut.

Bedre brugerflade og oplæringsforløb

I løbet af det treårige projekt skal det digitale værktøj gøres endnu mere brugervenligt, så det bliver praktisk anvendeligt for danske virksomheder uanset deres digitale modenhed. Alexandra Instituttet får her til opgave at optimere brugerfladen. Samtidig får Teknologisk Institut til opgave at implementere Brownie Bee via en række udviklingsforløb med danske virksomheder.

Styrker virksomhedens digitalisering

Ifølge Industriens Fond vil Brownie Bee ikke blot styrke virksomhedernes effektivitet og dermed konkurrenceevne. Værktøjet er også en genvej til at styrke digitaliseringsindsatsen.

”Vi ved, at virksomheder, der formår at udnytte ny teknologi, bliver mere konkurrencedygtige. Men det er svært at finde tid, penge og kompetencer til at gribe de digitale teknologier på en måde, der skaber værdi. Især i mindre virksomheder er det en stor beslutning at foretage omfangsrige innovationsinvesteringer. Derfor vil vi gerne hjælpe virksomhederne på rette vej”, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.

Projektet med den officielle titel ”BOOST Væksten” er støttet af Industriens Fond og finder sted i et samarbejde mellem Novo Nordisk, Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet.

Læs den fulde pressemeddelelse her

Foto: Adobe Stock