I denne artikel kan du se en række internationale eksempler på, hvordan hele eller delvise overdækninger af motorveje er anvendt til en markant reduktion af vejstøjen, samtidig med at byområder bindes bedre sammen.
De store motorveje i blandt andet hovedstadsområdet er årsag til en stor støjpåvirkning af de boligområder, som ligger langs motorvejene. Der er flere eksempler på, at både de støjramte beboere og efterhånden også politikerne ønsker, at der gøres noget ved støjproblemerne. Beboerne ønsker bedre levevilkår med mindre støj både i deres bolig og på friarealerne. Støjzonerne omkring motorvejene betyder, at det kan være vanskeligt at finde nye ledige arealer til byudvikling, som ikke allerede er belastet med støjniveauer over Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. Dette begrænser flere kommuners udviklingsmuligheder.
Overdækning
De seneste år er der i hovedstadskommunerne og måske særligt på den Københavnske Vestegn blevet rettet fokus på en mulighed, som tidligere er blevet overset eller hurtigt fejet af bordet. Nemlig om det er muligt helt at overdække motorvejene eller i det mindste de strækninger, som er årsag til den største støjbelastning i lokalområderne. Den umiddelbare indvending har været, at en overdækning både er teknisk meget vanskelig og økonomisk helt urealistisk. For at kvalificere debatten om overdækningsløsninger, viser denne artikel en række internationale eksempler, hvor der er anvendt hel eller delvis overdækning for at reducere vejstøjen. Samtidig har overdækning medført nye anvendelsesmuligheder for de arealer, som bliver aflastet støjmæssigt.
Motorvejen gennem Tårnby
Det første eksempel er dog dansk og stammer fra Tårnby. I forbindelse med opførelsen af Øresundsforbindelsens bro til Sverige, blev der for godt 25 år siden anlagt en ny motorvejsstrækning, som skar gennem nogle boligområder i Tårnby Kommune. På en delstrækning passerede motorvejen tæt forbi fire syvetagers boligblokke, som ville blive udsat for høje støjniveauer. Løsningen blev at overdække omkring 700 meter af motorvejen med et betondæk. Det havde den effekt, at boligblokkene fik en markant støjreduktion. Desuden blev der anlagt grønne friarealer oven på betondækket, således at motorvejen ikke delte byområdet op i to dele. I stedet blev bydelen samlet omkring de grønne arealer. Projektet blev finansieret som en del af hele anlægsprojektet for Øresundsforbindelsens landanlæg.
Motorvej A7 i Hamborg
Motorvej A7, som fører trafikken nord ud af Hamborg, har i mange år haft 3 spor i hver retning. Dele af vejen passerer tæt forbi boligområder, der er stærkt støjbelastede. Desuden ligger der en række ubebyggede arealer langs vejen, som på grund af støj ikke kan byudvikles. Der arbejdes nu på at udvide vejen med yderligere et spor i hver retning. Støjreduktion er en prioriteret del af dette projekt. Som en vigtig del af udvidelsesprojektet er det besluttet at overdække i alt 3,6 km af motorvejen med et betondæk. På denne markante måde fjernes det meste af trafikstøjen på disse strækninger. Løsningen medfører en række fordele:
- Mange eksisterende boliger får støjen reduceret markant
- Der skabes nye og ”støjfrie” grønne områder
- De to byområder på begge sider af motorvejen bindes sammen af nye grønne områder og stiforløb, som anlægges oven på de overdækkende arealer
- Arealer, som tidligere var umulige at bebygge på grund af støj, kan nu anvendes til nyt boligbyggeri med videre. Salget af byggegrunde kan indgå som en del af finansieringen af overdækkende.
The Melbourne Noise Tube
Uden for Melbourne i Australien blev der planlagt en helt ny 6 sporet motorvej. Den blev bl.a. ført på en bro over nogle eksisterende veje og store grønne arealer. På en strækning passerer motorvejen tæt forbi en boligblok med 19 etager, som umiddelbart ville blive udsat for høje støjniveauer, hvis ikke der blev etableret betydelig støjbeskyttelse. Myndighederne stillede krav om støjafskærmning. Det private firma, som skulle anlægge og drive denne betalingsmotorvej, besluttede at overdække motorvejen med en let konstruktion med delvist transparente elementer. Den valgte løsning har flere fordele:
- Boligblokken får en effektiv støjbeskyttelse
- Store friarealer langs motorvejen får en stor støjreduktion og kan fortsat anvendes som attraktive rekreative arealer for boligblokken og kvarterets beboere.
Forsøgsprojekt med brug af solceller
I Tyskland og Østrig er der et igangværende forsøgsprojekt, hvor solceller opsættes som tag over motorveje. Formålet med overdækningen er at reducere støjen i omgivelserne. Samtidig produceres der strøm, som kan sælges. Indtægterne kan anvendes som et led i finansieringen af projektet fx som afbetaling på lån optaget for at realisere projektet.
I dag udlægges en del arealer i Danmark til opstilling af elektricitetsproducerende solpaneler. Dette er ofte en æstetisk udfordring og det beslaglægger areal, der kunne anvendes til landbrug eller rekreative formål. Hvis solpanelerne i stedet kunne integreres i overdækning af veje, vil det kunne frigøre arealer til andre formål.
Transparant overdækning i Polen
Motorvej S8 i Warszawa passerer meget tæt på byområdet Bródno med mange boligblokke. For at reducere støjen markant, er der på en 1200 m lang strækning opført en overdækning af motorvejen. Overdækningen er udført som en let stålkonstruktion med transparente glaspaneler. I vejmidten er der ikke monteret glaspaneler for at sikre ventilation og frisk luft til den overdækkede strækning. Der er etableret nøddøre og dermed flugtveje i hver vejside for hver 200 m.
Konklusion
Det er ikke ukendt, at der i byplanlægningen er tænkt i overdækninger af motorveje og adskillelse af den mest støjende trafik fra fodgængere, andre bløde trafikanter, beboelse og erhverv. Ved planlægningen og etableringen af Paris-bydelen La Défence i 50érne og 60’erne blev de gennemgående motorveje nøje anlagt, så de var til mindst mulig gene for den nye bydel. Boulevard Périphérique er den stærkt trafikerede ringmotorvej i Paris. På mange delstrækninger er den overdækket for at begrænse støjgenerne. Der er på nogle delstrækninger anvendt en let overdækning, som det ikke er muligt at færdes på – endsige bygge på. På andre strækninger er overdækningen udført som et betondæk, hvor der er anlagt rekreative arealer og fodboldbaner. Det planlægges at udføre overdækninger med højhusbyggeri ovenpå. Her vil salg af byggegrunde helt eller delvist kunne finansiere overdækningen.
Overdækning af en motorvej er et visuelt markant tiltag, som vil have stor indflydelse på bymiljøet. I dag har motorvejsstøjen opnået større opmærksomhed som en negativ effekt, der generer mange mennesker og tilmed gør nogle alvorligt syge. Det gør, at der er grundlag for at anlægge et mere holistisk syn på planlægningen af motorvejene.
Foto: Unsplash
Seneste aktuelt
30. oktober 2024
Konference: Sådan bliver din SMV resilient
30. oktober 2024
Hvordan skaber vi robuste digitale samfund?
30. oktober 2024