Jesma folder sin serviceforretning ud

Vejle-virksomheden Jesma Vejeteknik gik til Servitize.DK for at få hjælp til at udvikle sin serviceforretning. I samarbejde med en konsulent fra Servitize.DK har virksomheden designet fire nye servicekoncepter, der giver kunderne mulighed for at vælge det serviceniveau, de ønsker.

Overalt i industrien er der brug for vægte og de fås i alle tænkelige størrelser: Lige fra små, ultra-præcise laboratorievægte til industrielle vejesystemer i størrelse XL, der håndterer store mængder af f.eks. brændselspiller.

Jesma Vejeteknik sælger, udvikler, producerer og servicerer vægte og vejesystemer til en lang række brancher og har speciale i store, skræddersyede systemer til bl.a. fiskeindustrien og foderstoffer. Ikke mindst har Jesma specialistkompetencer inden for dynamisk vejning, hvor de emner, der skal vejes, er i bevægelse, f.eks. på et bånd.

Virksomheden eksporterer 90 % af sin produktion.

Traditionel service

I mange år har Jesma haft en solid serviceforretning af den mere traditionelle slags, med en stabil omsætning uden de store udsving. Men virksomhedens ledelse mente, at der var potentiale til mere.

”Jeg startede som servicechef i 2018 og Jesmas direktør Palle Serup og udviklingschef Uffe Sudergaard bad mig kigge nærmere på, hvordan vi kunne udvikle vores serviceforretning”, fortæller Production & Service Manager Jacob Fabrin.

”Via en opdatering på LinkedIn fik jeg øje på Servitize.DK og kontaktede dem. Allerede efter det første møde med Servitize.DK-konsulenten lagde vi os fast på tre klare mål: Vi vil øge vores serviceforretning, vi vil øge kundernes loyalitet, og vi vil høste input og feedback fra kunderne og føde det ind i vores udviklingsarbejde”.

Omfattende research

Servitize.DK-konsulent Troels Behrenthz Andersen tog udfordringen op og gik systematisk til værks. I en intern workshop kortlagde han sammen med topledelsen de service-behov, som Jesma selv vurderede, deres kunder måtte have. Derefter bad han om lov til at kontakte et antal udvalgte kunder, for at undersøge, hvordan sagen så ud fra deres synspunkt. Ikke overraskende tilføjede den eksterne research nye facetter til serviceproblematikken, som man internt i Jesma ikke havde været opmærksomme nok på.

Alle inputs samlede Troels Behrenthz Andersen i et oplæg, som efterfølgende blev endevendt på endnu en workshop, denne gang med deltagelse af Jesmas servicemedarbejdere.

Den service, man ønsker

Slutresultatet blev fire servicekoncepter, der giver kunden mulighed for at vælge det ønskede serviceniveau. Jesma lancerede sit nye servicekoncept i slutningen af oktober 2019 og man forventer en støt stigning i serviceforretningen, i takt med at koncepterne rulles ud til kunder i ind- og udland.

Læs hele casen og få mere at vide om Servitize.Dk her

 

Foto: Servitize.DK