Europæisk FAMOS-projekt har undersøgt muligheden for reduktion af den oplevede gene ved trafikstøj, uden at reducere det faktiske støjniveau.
Når vejmyndighederne planlægger nye veje eller forbedrer eksisterende, er støj og støjdæmpning ofte en stor udfordring. Ofte fokuserer man på at reducere den reelle støj, fx ved at benytte mindre støjende asfalt og støjisolere boliger.
Et europæisk projekt ved navn FAMOS (FActors MOderating people’s Subjective reactions to noise) har nu undersøgt effekten af ikke-akustiske forhold – såkaldte moderatorer – som et værktøj til at reducere støjgenerne uden at reducere det reelle støjniveau. Projektet blev ledet af FORCE Technology.
FAMOS-projektet har fundet frem til 10 moderatorer og analyseret deres effekt. Den ligger typisk mellem 2 og 10 dB for hver moderator – og det er ret markant.
Hvad mener man med ’oplevede støjgener’?
Den gene, beboere langs en vej oplever fra trafikstøj, er en kombination af det faktiske støjniveau og nogle modererende forhold. Dette kan fx være om der er en stille side på boligen, om der er beplantning, og om vejen kan ses. Det kan også være sociosociale forhold, dvs. borgernes relationer til og opfattelse af myndighederne, samt holdning til støjkilden.
Der er gennem projektet identificeret 10 moderatorer og deres indvirkning på støjoplevelsen.
Eksempler på moderatorer
- Et områdes visuelle udseende og tilstedeværelse af grøn beplantning (træer, buske mv.) kan reducere den oplevede støjgene med 6 til 10 dB.
- Hvis fx en motorvej kan ses direkte fra en boligbebyggelse, har det en negativ indvirkning på den oplevede støjgene. Det kan modvirkes ved at ”gemme” vejen bag grøn beplantning (et hegn, en solfanger, en støjskærm, en bygning eller lignende). Her kan effekten også være på 6 til 10 dB.
- Beboernes tillid og accept af myndigheder og vejejere har stor betydning for den oplevede støjgene, med et spænd på op til 20 dB fra stor mistillid til stor tillid. Vejmyndighederne kan derfor sørge for en god, ærlig og inkluderende offentlighedsproces.
- Ved anlæg af støjafskærmning betyder beboernes forventninger til den faktiske støjreduktion meget, svarende til 5-10 dB. Hvis folk fx forventer, at en ny støjskærm ”slukker” for vejstøjen, vil de blive meget skuffede, når man stadig kan høre trafikken.
Du kan læse mere om projektets konklusioner og anbefalinger til vejmyndighederne her
Foto: Unsplash
Seneste aktuelt
30. oktober 2024
Konference: Sådan bliver din SMV resilient
30. oktober 2024
Hvordan skaber vi robuste digitale samfund?
30. oktober 2024