Får virksomheder noget ud af en bæredygtig omstilling? Vil det påvirke kundens oplevelse negativt? Og hvordan kan gammelt brød bidrage til en grøn agenda? Trine Plambech, der er Intelligent Sustainability Manager hos Alexandra Instituttet, forklarer, hvorfor det kan betale sig for alle virksomheder at tage på en bæredygtig rejse.
Bæredygtighed er lig med omsorg
”Ofte har hotellerne stillet det spørgsmål, om man kan forkæle sine gæster og give dem en super service, og samtidig være en bæredygtig virksomhed? Og det kan man sagtens.” Det forklarer Trine Plambech til værten Steffen Max Høeg i podcasten Bæredygtig Business.
Trine er Intelligent Sustainability Manager hos Alexandra Instituttet og hjælper virksomheder i deres bæredygtige omstilling. Hun har blandt andet samarbejdet med flere hoteller, hvor hun observerer og undersøger gæsternes adfærd. ”Gæsterne oplever det simpelthen som en ekstra omsorg. Det føles rart som gæst, når man kan mærke, at hotellet eller konferencestedet har gjort sig umage med at belaste miljøet mindst muligt.”
Bæredygtighed er ikke længere et buzzword, man kan smide om sig for at skabe lidt ekstra omtale, det er en nødvendighed for en virksomheds succes. ”Gæsterne er begyndt at vælge hotel efter, om det tager bæredygtige valg.” Og denne tendens breder sig langt ud over hospitality-branchen.
Rød tråd i kommunikationen
For at lykkes med sin bæredygtige strategi, skal man være helt tydelig i kommunikationen til sine kunder, men også til sine medarbejdere. I de virksomheder hvor ledelsen har været gode til at inddrage medarbejderne og tale med dem om, hvorfor de gør som de gør, har de haft stor succes.
Det er også vigtigt, at medarbejderne forstår, hvad rejsen handler om, så de kan formidle det videre til kunderne. ”Når man som virksomhed er i gang med en grøn omstilling og har gjort mange tiltag, kan der hos nogen mennesker tændes den her grønne detektiv.” Trine Plambech nævner et eksempel, hvor en hotelgæst opdager, at der ikke er automatisk tænd-sluk funktion for lyset på hotelværelset. Gæsten henvender sig til receptionisten, der er velinformeret og forklarer, at hotellet er på en bæredygtig rejse, og at lyset på værelset er på deres liste over ting, der skal ændres.
”Medarbejderen var klædt på, og gæsten endte med at være forstående over for, at det er en proces at omstille bæredygtigt.” Netop det at involvere medarbejderne forklarer Trine som en nøglefaktor for at lykkes med en bæredygtig omstilling.
Trine nævner et andet eksempel, hvor kommunikationen spiller en vigtig rolle. Hos Hotel Guldsmeden mindsker de madspild ved at stille brød frem fra dagen før i deres buffet med et skilt: ”Yesterday’s bread, good for toasting”. ”Når man som gæst forstår, hvad de har gang i, udløser det sympati. Det kunne have været en ærgerlig oplevelse, hvis en gæst havde taget et stykke brød, og synes det var tørt, men det lille skilt kommunikerer klart deres budskab.”
Medarbejdere som drivkraft
I de virksomheder, hvor ledelsen har været dygtige til at involvere deres medarbejdere, har det faktisk vist sig, at de bliver en enorm drivkraft i den grønne omstilling. Når de kommer hjem fra arbejde, begynder de ofte at bruge tid på at undersøge, hvordan virksomheden kan blive mere bæredygtig og komme med forslag til, hvilke servietter der er mest klimavenlige eller ideer til at spare på strømmen. ”Det er en kæmpe ressource, når man får medarbejderne med.”
Hospitality-branchen er udfordret i at fastholde deres medarbejdere, og kommer ofte til at fungere lidt som en svingdør. I de projekter Trine har arbejdet på, kan de se endnu en sidegevinst, når virksomhederne har foretaget bæredygtige initiativer. ”Hotellerne oplever faktisk, at at det er blevet nemmere at tiltrække nye ansatte – og fastholde dem.” Hun uddyber, ”Grunden til at de bæredygtige virksomheder tiltrækker unge mennesker, er fordi, at de har brug for et tydeligt why. For dem er arbejdet ikke bare et sted, hvor man tjener penge hver måned. Det skal være et sted, der giver mening og hvor man føler, at man bidrager med noget.”
Lyt til podcastepisoden ’Bæredygtighed og hospitality’ med Trine Plambeck her
Seneste aktuelt
20. november 2024
Få styr på EU’s cybersikkerhedskrav: En guide til SMV’er
20. november 2024
Afgørende fokus på brandsikkerhed ved renovering og varmt arbejde
20. november 2024
Kan AI erstatte den manuelle screening af 10.000 gamle kort?
20. november 2024