“Usynlig” service giver merværdi

HASLE Refractories er beliggende i Rønne på Bornholm og sælger ildfast beton. Et Servitization forløb har  gjort virksomheden opmærksom på, at det giver merværdi at gøre de tekniske kompetencer bag den ildfaste beton mere synlig for kunderne.

Servitization handler om at tage et fysisk produkt og ”pakke det ind” i noget, der giver kunden merværdi. I HASLE Refractories’ tilfælde er produktet både ældgammelt og højteknologisk: Ildfaste sten, produceret af den bornholmske virksomhed siden 1843, højt specialiserede og super robuste, så de kan anvendes i højvarme-anlæg som kraftværker, forbrændingsanlæg, cementfabrikker og stålværker.

Den ”pakke” af service, som virksomheden udvikler i samarbejde med Servitize.DK, indeholder to ting: den ene er den tryghed, der opstår ved personlig kontakt, den anden er synliggørelsen af den specialviden, det kræver at udvælge præcis de rigtige materialer og sten til kundens specifikke behov.

”Vi kendte godt ideerne bag Servitization og var enige om, at det kunne være spændende at udvikle vores forretning i den retning. Men længere var vi ikke kommet. Da vi så hørte om Servitize.DK på Folkemødet på Bornholm, valgte vi at gå i gang”, fortæller direktør Karen Bladt.

Synliggørelse af “usynlig” service

Et af fokuspunkterne i HASLE Refractories’ nye servicestrategi er at synliggøre en ”usynlig” service, som både virksomhed og kunder hidtil har taget for givet. Det drejer sig om den tekniske specialviden, der er hele forudsætningen for at kunden kan få et højkvalitets produkt tilpasset netop den specifikke anvendelse der efterspørges.

”Vi sælger ildfast beton, enten i form af støbemasse eller som præstøbte elementer. Det lyder umiddelbart enkelt, men der ligger stor specialviden bag produkterne og bag den løsning vi anbefaler til kunden. Det er noget vi tit glemmer at fortælle. Når vi giver kunden en pris på f.eks. 50 styk af en bestemt type sten glemmer vi at gøre kunden opmærksom på, at vi faktisk har brugt 10 timer på at lave de bagvedliggende beregninger. Vi laver f.eks. varmetabsberegninger, 3D-printede prototyper, rådgivning mht. materialevalg og meget andet”.

Nu er HASLE Refractories gået i gang med at gøre sine tekniske kompetencer mere synlige. Bl.a. producerer man en række korte videoer, der præsenterer virksomhedens viden og designservices. På længere sigt er det tanken, at man vil udskille denne tekniske service som en ydelse, der prissættes separat.

Læs hele casen her

Om Servitize.DK

Formålet med Servitize.DK er at løfte konkurrenceevnen, vækst og værdiskabelsen blandt danske industrielle SMVer gennem en øget udbredelse af produkt-service forretningskoncepter i virksomhederne. Værdiskabelsen skal være ”additionel”, det vil sige set i forhold til en situation, hvor de ikke havde deltaget i aktiviteterne.

Den primære målgruppe for Servitize.DK er industrielle SMVer med mellem 20 – 250 ansatte. Servitize.DK løber i perioden 2019-2022.

Foto: Karen Bladt, direktør i HASLE Refractories