Servitize – Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter hjælper danske SMV´er med at skabe værdi af bæredygtige og digitale forretningsmodeller. I et nyt uddannelsesforløb forsøger samarbejdet at give konsulenter fra lokale erhvervsservices, erhvervshuse og klynger viden og værktøjer til at hjælpe virksomheder med at udvikle og sælge bæredygtige produkt-servicekoncepter, hvor digitalisering er centralt.
Servitize – Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter er et samarbejde mellem FORCE Technology, Teknologisk Institut, Maskinmestrenes Forening, Aarhus BSS – Aarhus University, Alexandra Instituttet, støttet af og udviklet i samarbejde med Industriens Fond.
Formålet med samarbejdet er at styrke danske industrielle små og mellemstore virksomheders (SMV`ers) konkurrenceevne, vækst og værdiskabelse ved at fremme udbredelsen af bæredygtige og digitale serviceydelser og forretningsmodeller.
Uddan eksperten
Formålet med uddannelsesforløbet er at gøre eksperterne endnu bedre til at hjælpe fremstillingsvirksomheder til, i højere grad at sælge grønne serviceydelser, med digitalisering som et væsentligt redskab. Forløbet er opdelt i tre steps:
- Formøde: Online via Teams onsdag den 23. oktober kl. 10-11
På formødet får du en introduktion til fremtidens bæredygtige servicekoncepter. Du vil modtage en teaser til virksomhederne og en guide med spørgsmål til brug i dialogen med en case-virksomhed. Derudover får du 5 roadmaps, der beskriver og viser, hvordan de forskellige bæredygtige koncepter kan implementeres, herunder ansvarlighed, take-back, as-a-service og levetidsforlængelse. - Heldagsworkshop: Tirsdag den 19. november kl. 10-15 på Kulturøen, Lillebæltsalen, Havnegade 6, 5500 Middelfart
Her får du dybere indsigt i de bæredygtige servicekoncepter og præsenteres for cases fra virksomheder, som allerede har gennemført forløb. Du vil i grupper arbejde med en case-virksomhed og modtage feedback på mulighederne for implementering af koncepterne i praksis. - Opfølgningsmøde: Individuelle Teams-møder i december 2024
Efter workshoppen tilbydes et opfølgningsmøde, hvor du får personlig feedback og mulighed for et sambesøg hos den virksomhed, du arbejder med, eller en anden relevant virksomhed.
Håbet er, at dette giver dig de nødvendige værktøjer til at blive en ekspert i bæredygtige servicekoncepter og hjælper dig med at rådgive virksomheder om at imødekomme både deres konkurrenceevne og markedets krav om øget bæredygtighed.
Du kan læse mere om forløbet og tilmelde dig her
Foto: Servitize – Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter