Cleanship-projektet, der ledes af Teknologisk Institut, har taget et vigtigt skridt mod grønnere skibsfart. For første gang er der installeret avanceret sensorteknologi på et handelsskib, der kan måle sodpartikel-udledninger under faktiske sejladsforhold.
På Uni-Tankers’ skib Falstria Swan er der nu opsat sensorer, der i realtid overvåger udslip af blandt andet sodpartikler (black carbon) – en vigtig teknologisk milepæl for at reducere skibsfartens miljøpåvirkning.
”Dette er et betydningsfuldt skridt for Cleanship-projektet. Med denne teknologi kan vi levere konkret viden, der både hjælper operatører med at reducere udledninger og sikrer overholdelse af fremtidige reguleringer,” siger Julie Tølbøl Rasmussen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut og projektleder for Cleanship-projektet.
Skibsfarten står for omkring 3 pct. af de globale CO2-udledninger. Selvom sodpartikler ikke indeholder CO2, bidrager de væsentligt til global opvarmning ved at absorbere sollys og fremskynde is- og snesmeltning. Black carbon er desuden sundhedsskadeligt og kan føre til kræft, luftvejssygdomme og hjerte-kar-problemer. Den nye teknologi kommer på et kritisk tidspunkt, hvor industrien skal leve op til skærpede klimakrav.
Præcise målinger i praksis
To emissionssystemer fra Green Instruments er installeret ombord – det ene måler specifikt black carbon, mens det andet overvåger andre væsentlige udledninger som CO₂ og NOₓ. NOₓ (kvælstofoxider) dannes ved forbrænding og bidrager til luftforurening samt dannelsen af smog og syreregn.
”De realtidsdata, vi nu indsamler, er afgørende for at forstå, hvordan vi kan reducere sodpartikel-udledninger – ikke bare på dette skib, men i hele industrien,” forklarer Sonny Bækdahl Trudslev, udviklingschef hos Green Instruments.
Systemerne er fuldt integreret med skibets drift og følger nøgleparametre som brændstofforbrug, motorbelastning og vejrforhold. Det giver et samlet billede af, hvordan forskellige tiltag påvirker udledningerne under rigtige sejladsforhold.
Foto: Teknologisk Institut
Om Cleanship-projektet
Cleanship er et treårigt dansk forskningsprojekt ledet af Teknologisk Institut sammen med Uni-Tankers A/S, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske Rederier og Danske Maritime.
Projektet arbejder for at reducere skadelige maritime emissioner gennem test og demonstration af biobrændstoffer, energibesparende teknologier og driftsoptimering. Cleanship støttes af Miljøstyrelsens MUDP-program med 18,2 mio. kr.