Sensorer gør siloer smarte

I mere end 50 år har BM Silo bygget siloer til landbruget, fødevare- og plastindustrien. En unik modulopbygning gør siloerne velegnede til eksport. Desuden satser virksomheden konsekvent på effektivisering og nytænkning og står derfor godt i konkurrencen med lavprislande.

Kaffe, svinefoder, plastgranulat – siloer fra BM Silo opbevarer mange slags materialer og råvarer og de sælges over det meste af verden. 90 procent af virksomhedens produktion går til eksport og ikke kun til nærområdet, men også til lande som Canada, Australien, Argentina og Sydafrika.

LEAN og robotter

Effektivitet og innovation ligger dybt i BM Silos DNA. I de seneste år har virksomheden f.eks. arbejdet så målrettet med LEAN, at man nu kan producere et produkt tre timer efter at kunden har afgivet sin ordre. Desuden har man løbende automatiseret produktionen, senest med indvielsen af en fuldautomatisk robotlinje i 2015.

Værdi og viden

Ud over et konstant fokus på effektivisering og kvalitet er direktør Dorte Martinsen optaget af at putte så meget værdi og viden som muligt ind i BMs firbenede stålkasser.

Fx tilbyder BM Silo en række certifikater, med bl.a. jordskælvsberegninger, statiske beregninger og eksplosionssikring, så kunden har garanti for, at det produkt man køber, kan modstå de påvirkninger det udsættes for.

Nu har Dorte Martinsen valgt at se nærmere på det hendes siloer indeholder:
”For vores kunder er det ikke siloerne, men det de indeholder, der har den største værdi. På det punkt er vi bagud. Vi ved faktisk ikke særlig meget om råvarerne i vores siloer, for vi har altid ment, at det måtte da være kundens eget ansvar. Efterhånden er vi dog blevet klar over, at vi kan skabe ekstra værdi for kunden ved at trække informationer ud af siloerne. Det er vi gradvist begyndt på. Først integrerede vi vejeceller, så man altid kan se, præcis hvor meget materiale, der er i siloen. Nu tager vi skridtet videre. Vi gør vores siloer ”intelligente” med sensorer der leverer data, som kan optimere processerne omkring ilægning, lagring og udtagning af materiale.”

Value Proposition

Et Transform-forløb har hjulpet BM Silo med at afklare kundegrupper og teknologiske samarbejdspartnere og ikke mindst har virksomheden fået inspiration til opstart af et nyt forretningsområde inden for rådgivning og uddannelse.

”I vores første workshop arbejdede vi med at formulere en Value Proposition”, forklarer Dorte Martinsen.

”I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at vi ikke arbejder med slutbrugere men med forhandlere. Vi har mange forskellige forhandlere fordelt på mange brancher og det var vigtigt at finde de forhandlere, der var relevante for vores projekt. Kort sagt, så skal den nye sensorløsning være attraktiv for forhandlerne. Ellers kan vi ikke motivere dem til at sælge løsningen videre til slutkunderne.”

Netop slutbrugeren kom i centrum i den næste workshop. Her arbejdede man med scenarier for, hvordan en silo med sensorer kunne give værdi i forskellige typer landbrugsbedrifter. Data fra siloerne kan integreres i alle disse systemer og på den måde optimere driften.

Opbygget i moduler

Præcis som BMs siloer er det nye overvågningssystem opbygget i moduler. Man begynder med en basis-enhed og kan udbygge systemet derfra. Alt efter behov kan sensorerne i siloen fortælle om vægt, flow, temperatur eller fugtighed. Sensorerne kan også aktivere en blæser eller en varmekilde og man kan tilføje et alarmsystem og integrere en vejrstation i systemet. Data fra siloen sendes op i skyen og kan tilgås via mobil, pc eller via et stationært display på siloen.

Ifølge Dorte Martinsen er der stor interesse for det nye system. Hun vurderer, at det om to år vil være integreret i omkring 20 procent af de siloer virksomheden producerer:

”Det startede med vejecellerne. I begyndelsen var der ikke særlig stor interesse for dem, men det har ændret sig markant. Især hos vores industrikunder er efterspørgslen eksploderet og siloer med vejeceller udgør nu en femtedel af vores salg. Jeg tror vi vil se noget tilsvarende med sensorløsningen”.

Partnerskaber og rådgivning

Ud over sensorløsningen har Transform-forløbet sat skub i nye aktiviteter, der har potentiale til at udstikke en ny strategisk retning for virksomheden. Ifølge Dorte Martinsen handler det om produktudvikling gennem partnerskaber og om etablering af et nyt forretningsområde inden for uddannelse og rådgivning.

”Vi har lært at arbejde på en ny måde. Vi plejer ikke at tage partnere ind i vores udviklingsprojekter. Her gjorde vi det for første gang her og sådan vil vi nok fortsætte. F.eks. har jeg netop besøgt en svensk virksomhed, der producerer transportudstyr. Præcis som vores siloer er deres udstyr brikker i et stort produktionsanlæg og derfor vil de være oplagte samarbejdspartnere. Samtidig skal vi satse mere på tværfaglighed: Når man arbejder sammen med it-folk, der fokuserer på automation og integration, og landbrugskonsulenter, der er eksperter i f.eks. foderblandinger til grise, så får man viden og faglighed, der kan bruges til at udvikle nye løsninger der giver ekstra værdi for kunden. Den slags udviklingspartnerskaber bliver vejen frem for os.”

Sporbarhed

”Desuden har Transform-forløbet introduceret os til en nyt område, som jeg tror kan blive interessant for os. Det drejer sig om sporbarhed, dokumentation og historik. Inden for fødevarer og landbrugsproduktion gælder der nogle EU-forordninger, der fastsætter krav til sporbarhed og fødevaresikkerhed. I fagsproget kaldes det HACCP, Hazard Analysis and Critical Control Point. En landmand skal f.eks. have et egenkontrolsystem, der dokumenterer at foderstoffer opbevares forsvarligt. Han skal f.eks. sikre korrekt vandindhold og temperatur i de materialer han opbevarer i sine siloer og at materialerne er fri for skadedyr og andet.”

”I den afsluttende workshop i Transform-forløbet underviste en af Servitize.DKs konsulenter nogle af vores medarbejdere i HACCP. Efterfølgende har vi besluttet, at nogle af os skal videreuddannes, så vi bliver certificeret til at rådgive omkring kvalitet og hygiejne. Desuden har vi netop oprettet en telefonlinje for teknisk salgssupport samt en chat-funktion på vores hjemmeside, hvor vi kan rådgive både slutbrugere og forhandlere.”

Du kan læse mere om arbejdet i den fulde case her

 

Foto: Servitize.DK