Den grønne omstilling af den maritime sektor kræver klare standarder og retningslinjer for brandsikkerhed. Særligt når nye skibstyper skal kunne sejle på grønne brændstoffer som metanol, ammoniak eller brint.
Den maritime sektor spiller en afgørende rolle når udledningen af drivhusgasser skal reduceres. En reduktion opnås både gennem brugen af nye fartøjer, der benytter e-brændstoffer som metanol, ammoniak og brint, og ved ombygning af eksisterende fartøjer til at anvende disse alternative brændstoffer.
Selvom der er lang tradition og stor erfaring med at transportere alternative brændstoffer som last, er de nuværende standarder og retningslinjer utilstrækkelige, når disse brændstoffer også skal bruges som fremdrift. Det skyldes især brandrisici og behovet for at tilpasse retningslinjerne til nye håndterings- og anvendelsesmåder, herunder hybridløsninger med både alternative og traditionelle brændstoffer. Uden vejledning risikerer brandsikkerheden for besætning, passagerer og last at blive en barriere for den grønne omstilling i maskinrummene.
Nyt projekt skal skabe brandsikre rammer for grønnere skibsfart
Projektet METAFUEL, ledet af DBI, gennemføres i samarbejde med Shipping Lab for at sikre et tæt samarbejde med den danske maritime sektor og levere den nødvendige vejledning for at opretholde høj brandsikkerhed, når e-brændstoffer i fremtiden skal bane vejen for en grønnere skibsfart.
“Der er behov for et håndgribeligt værktøj, som kontinuerligt og omkostningseffektivt kan tilpasse sig den nye virkelighed med grønne brændstoffer. Vores mål med METAFUEL er at gøre det muligt at lave en brandstrategi for et hvilket som helst fartøj – uanset hvordan det konfigureres, og uanset om det er nybyg eller ombygning af et eksisterende fartøj. Dermed kan det hjælpe med at gøre den grønne omstilling realistisk for flere end de førende rederier”, siger Carsten Møller, Business Development Specialist for Maritime and Power-to-X hos DBI.
DBI har flere årtiers erfaring med brandsikkerhed i den maritime sektor, ligesom GTS-instituttet også har et stærkt fokus på Power-to-X, bl.a. hvordan metanol, ammoniak og brint skal håndteres på havne. Den viden bygger METAFUEL videre på, når projektet skal udvikle et værktøj, der favner både besætning, herunder sikkerhedsudstyr, træning og anvendelse, og teknologi, herunder skibstype og brandsikringsanlæg
“Et eksempel er sikkerhedsdragter. Som det er i dag, er der én type dragt ved udslip af ammoniak og en anden type ved brandbekæmpelse. Så hvordan håndterer man, hvis der både sker udslip og opstår brand?” siger Carsten Møller og fortsætter:
“Og hvilken slukningsmetode er den bedste til en metanolbrand i et maskinrum, hvor der også er heavy fuel? Spørger man rederierne i dag, siger de CO2, da det er påkrævet. Men reelt ved ingen, om det er den bedste løsning”.
“Vi starter med et forholdsvis afgrænset projekt, men vores vision er, at METAFUEL giver en standardiseret metode for, hvordan man på globalt plan dokumenterer en brandstrategi for et fartøj, der sejler på grønne brændstoffer”, understreger Carsten Møller.
Du kan læse mere om projektet her
Foto: Unsplash
Seneste aktuelt
11. december 2024
NIS2-anbefaling: Må ikke gøres unødigt komplekst
11. december 2024