Dansk virksomhed har fået testet anvendeligheden af sin EV Firefighter i et samarbejde med et GTS-institut. Dokumentationen har stor værdi for virksomheden på et nyt verdensmarked, som har stort fokus på at finde måder at slukke brande i elbiler.

Risikoen for brand i en elbil er en anelse mindre end i en konventionel bil, men hvis den brænder, kan konsekvenserne blive større. Dels fordi brand i et elbilbatteri kan være svær at slukke, dels fordi branden kan blusse op igen, og dels fordi den udvikler giftig røg. Det kan være problematisk, hvis en elbil bryder i brand på en vej, og alvorligt, hvis den bryder i brand i et p-hus eller på en færge.

Det er netop mobilt brandslukningsudstyr tiltænkt færger, som har været omdrejningspunktet for et InnoBooster-projekt, hvor virksomheden Jøni Aabybro har fået DBI til at teste og dokumentere anvendeligheden i praksis.

Bygger videre på brandslukningscontainer

Jøni Aabybro har 35 års erfaring med at opbygge lad og lastbiler, men blev for fire år siden kendt i både ind- og udland for sin EV-brandslukningscontainer til elbilbrande, som virksomheden udviklede sammen med Beredskabet. Det er med inspiration fra brandslukningscontaineren, at Jøni Aabybro siden har udviklet EV Firefighter, hvor rørrammer med dyser indhyller den brændende elbil i vandtåge nedefra og fra siderne, og dermed køler batteriet og hindrer brandspredning.

EV Firefighter findes allerede i en variant til p-huse, som dog ikke kan bruges til et fuldt pakket færgedæk..

”Derfor har vi udviklet en todelt variant, som besætningen skubber ind langs bilens sider henholdsvis forfra og bagfra”, siger Jan Nyrup Jensen, der er salgschef i Jøni Aabybro og idémanden bag det innovative brandslukningsudstyr.

Kæmpe værdi

Test-setuppet bestod af ni biler i tre rækker, så den midterste bil var tæt omkranset af biler på alle sider – præcis som en brændende elbil højst sandsynligt vil være det på et færgedæk. DBI var observatør, mens besætningsmedlemmer fra en færge skubbede enhederne i position langs med og under bilen og koblede brandslangerne på.

”Dokumentationen har kæmpe værdi for os. Både i vores markeringsføring af EV Firefighter og i videreudviklingen af den. DBI er gode til at stille alle de trælse spørgsmål”, siger Jan Nyrup Jensen og nævner, at han på baggrund af feedback fra DBI har ændret konstruktionen, så hjulene på EV Firefighter ikke kan blive stoppet af fortøjningshuller i vogndækket.

Der er allerede stor interesse for hele eller dele af EV Firefighter fra rederier, men perspektiverne for det mobile brandslukningsudstyr til elbilbrande rækker langt videre. Virksomheden er blandt andet også i dialog med bilforhandlere og autoværksteder, der får flere og flere elbiler stående på et begrænset areal, og derfor kan have fysiske forhold, som minder om et tæt pakket vogndæk.

Du kan læse mere om samarbejdet her.

Foto: Jøni Aabybro