Der er stort potentiale i intelligent styring af traditionelle og Vehicle-to-Grid (V2G) ladestandere i parkeringshuse. Omkostningerne til el kan reduceres og CO2-udledningen kan mindskes. Det viser en ny rapport udarbejdet af Hybrid Greentech, Teknologisk Institut og Københavns Lufthavn.
Der er store muligheder for grønne gevinster og en god forretning, hvis man satser på intelligent styring af Vehicle-to-Grid (V2G), lyn- og destinations-ladestandere i parkeringshuse. Det viser analyser og test med udgangspunkt i Københavns Lufthavn. Lufthavnen har omkring 15.000 parkeringspladser, hvoraf mange er udstyret med ladefaciliteter.
En ny rapport, som netop er offentliggjort, beskriver, hvordan intelligent ladestyring i parkeringshuse kan reducere CO2-udledningen og omkostninger til el. Rapporten, der er udarbejdet i EU-projektet ALIGHT, som Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech er en del af, kommer desuden med forskellige anbefalinger til blandt andet implementering og ejerskabsstruktur for ladestanderne.
“Vi håber, at vi med rapporten kan være med til at sætte fokus på de mange fordele, der er ved intelligent styring af opladning. Elbiler og batterier giver en masse fleksibilitet for en stor elforbruger, som er værd at anvende. Derfor fokuserer vi også på, hvad man som lufthavn eller anden ejer af parkeringsfaciliteter og ladeinfrastruktur skal vide for at forstå det kommercielle potentiale, og hvordan man kommer i gang med at udnytte fleksibiliteten”, siger Andreas Barnekov Thingvad, Trading Systems Director hos Hybrid Greentech.
El-køretøjer som del af batterisystem
Elbiler bliver en stadig større del af bilmarkedet. Døgnet rundt er der i gennemsnit parkeret 5.000 biler på parkeringsarealerne i Københavns Lufthavn, hvoraf et stigende antal er elbiler. Samtidigt vil Københavns Lufthavn, som en del af sit klimaprogram frem mod 2030, elektrificere sin flåde af store køretøjer som f.eks. lastbiler, busser og andre specialkøretøjer.
Da det er omkostningstungt at elektrificere store køretøjer, som ikke bliver brugt så mange timer om året, giver det mening at tilslutte de store køretøjer ved V2G-ladestandere, så de kan op- og aflades som et stationært batteri. Med det store antal af køretøjer, der er planer om at elektrificere, kan Københavns Lufthavn hurtigt få Danmarks største batteri-kapacitet.
“Det vil på mange måder give god mening. For når køretøjet fungerer som et mobilt batteri, vil det reducere investeringens tilbagebetalingstid, og hvis man samtidigt har intelligent styring af V2G-løsningen vil det give lavere omkostninger til el og reducerede CO2-udledninger”, siger Thomas Steen Jensen, Energi-ingeniør hos Københavns Lufthavn.
Test skal sikre CO2- og forretningsmæssige gevinster
Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech har udviklet algoritmer til styring af batterier og forskellige typer af ladestandere. Styringen bliver testet hos Teknologisk Institut og efterfølgende planlagt demonstreret på en række af lufthavnens ladestandere i samspil med et kommende stationært 900 kW/1200 kWh batteri.
“Teknologisk Instituts Energy Flex Lab giver mulighed for at teste forskellige styringer og energisystemer, hvilket bidrager til at sikre en effektiv integration af stationære batterier, ladestandere og elbiler i det eksisterende energisystem samt validering af CO2- og forretningsmæssige gevinster ved smart styring”, siger Lea Kornbeck Askholm, Ingeniør i elektrisk energiteknologi hos Teknologisk Institut.
Analyseresultaterne bliver præsenteret i rapporten Potential of Smart Charging and V2G, hvor du kan blive klogere på muligheder, udfordringer og anbefalinger til implementering af intelligent styring af traditionelle og V2G ladestandere.
Læs mere og hent rapporten her
Foto: Københavns Lufthavn
Seneste aktuelt
27. november 2024
Danish Fibres får succes med dokumentation af bæredygtighed
26. november 2024
Vigtig samarbejdsaftale giver industrien adgang til Big Science
26. november 2024