Da Teknologisk Institut afholdt konferencen ‘AI og digitalisering i fødevareindustrien’, blev der sat fokus på vigtigheden af, at de danske fødevarevirksomheder er på forkant med digitale teknologier.

Danske fødevarevirksomheder risikerer at halte bagud i brugen af kunstig intelligens, hvis ikke de tager de første skridt allerede nu. Sådan lød det på konferencen ´AI og digitalisering i fødevareindustrien´, hvor eksperter og aktører fra branchen stillede skarpt på mulighederne ved AI og digitalisering i fødevareindustrien.

“AI er en af de løftestænger, der skal gøre vores industri mere effektiv, og som man ikke skal sakke bagud med. Feltet rykker hurtigt, og hvis man vil undgå at blive overhalet, skal man sørge for at være blandt de virksomheder, der er i gang med at integrere AI i deres forretning og processer”, sagde forretningsdirektør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut.

Strategisk overvejelse

Konferencen gav deltagerne mulighed for at indhente viden og anbefalinger fra eksperter samt at se konkrete eksempler på AI-implementering i fødevareproduktionen. AI er blevet en permanent del af industrien, og de, der ikke tilpasser sig, risikerer at blive efterladt på perronen.

Seniorkonsulent i digital transformation ved Teknologisk Institut, Cathrine Lippert, delte sine råd: “Det gælder om at identificere, hvordan AI bedst bruges til at understøtte forretningen. Indledende strategisk afklaring er afgørende for at sikre, at man ikke bare poster tid og ressourcer i et stykke teknologi, udelukkende fordi det findes og umiddelbart virker vigtigt.”

Afgørende at udnytte data og digitalisering

Professor Morten Arendt Rasmussen fra KU Food præsenterede anvendelsen af AI og modeller til optimering af biologiske processer i fødevareindustrien. Han demonstrerede, hvordan AI kan hjælpe med at udvikle plantebaseret ost ved at analysere og sammenligne med traditionelle ostetyper.

“Får man ikke styr på sine variationer, taber man i konkurrencen. Marginalerne i fødevaresektoren er så små, at for at fastholde konkurrenceniveauet er det fuldstændig kritisk, at Danmarks fødevarevirksomheder formår at udnytte data og digitalisering bl.a. via kunstig intelligens eller machine learning til at optimere deres udviklingsprocesser”, sagde Morten Arendt Rasmussen.

Konferencen var støttet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen samt Svineafgiftsfonden og blev afholdt af Teknologisk Institut i samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark og IDA Levnedsmiddelselskabet.

Foto: Teknologisk Institut