Gennem et ’Kom godt i gang med IoT’-forløb hos FORCE Technology fik KAB overblik over, hvad et IoT-system omfatter, hvor IoT kan give besparelser i KAB’s drift, og hvilke IoT-løsninger, der matcher deres behov.

Boligadministrationsselskabet KAB så store uudnyttede muligheder i brugen af Internet-of-Things (IoT) i deres boligorganisationer. For at komme i gang havde de behov for at få overblik over teknologiens muligheder specifikt for deres forretning. Samtidig var det vigtigt for KAB at minimere spildtid i opstarten ved at undgå de typiske fejl, som mange virksomheder begår, når de starter op med IoT.

Med flere end 69.000 lejemål i hovedstadsregionen fordelt på mere end 40 ejendomsselskaber var der meget, der talte for, at KAB samtidig kunne blive toneangivende i boligforeningernes udnyttelse af de nye muligheder, som IoT giver.

”Flere af vores ejendomme har spurgt om hjælp til at anvende IoT-løsninger. Vi har længe drøftet anvendelsen af IoT i almennyttige ejendomme – både internt og med BL – Danmarks Almene Boliger. Men der findes mange IoT-løsninger, og det var svært at gennemskue, hvad vi skulle fokusere på,” fortæller Brian Schnell, driftssupportchef hos KAB.

Til dagligt arbejder han med driftssupport og teknik, der understøtter KAB-fællesskabets ejendomskontorers daglige drift og vedligeholdelse af de enkelte ejendomme.

Derfor kontaktede Brian Schnell og hans kollegaer Brian Kaarsberg og John Kepney-Rasmussen Nordic IoT Centre for at få hjælp til at udvælge IoT-leverandører. Her tog FORCE Technologys IoT-specialister dem gennem et ’Kom godt i gang med IoT’-forløb, der viste, at der var nogle grundlæggende ting, KAB skulle gøre, inden de kunne tage fat på at vælge en IoT-leverandør.

Forløbet gav både indsigt i IoT-teknologien og hjalp KAB med, hvilket fokus de kan tage her-og-nu i anvendelsen af IoT-teknologi.

Klar til at træffe modne IoT-beslutninger

Samlet set har forløbet givet KAB overblik over, hvad et IoT-system omfatter, hvor IoT vil kunne give driftsmæssige besparelser og over specifikke tekniske IoT-løsninger, der matcher boligselskabets formål.

Både Brian Schnell og hans kollegaer Brian Kaarsberg og John Kepney-Rasmussen føler, at de nu er blevet godt klædt på til at træffe modne beslutninger om, hvordan IoT skal bringes i spil i KAB-fællesskabet.

”Forløbet har givet os et samlet overblik og gjort os mere opmærksomme på vores behov. Vi er blevet bevidstgjorte om, at vi skal have styr på strukturproblematikken, før vi investerer i enkelte IoT-devices. Hele strukturen omkring, hvordan vi samler og anvender data, var også en stærk bevidstgørelse for os, ” siger John Kepney-Rasmussen, energi- og varmekonsulent hos KAB.

Brian Schnell ser frem til at komme i gang med at hjælpe boligadministrationerne med at implementere IoT-løsninger:

”Næste skridt for os er en strategisk beslutning om KAB’s IoT-strategi, hvor vi samtidig skal vurdere i hvilket vi skal operere. Og så tænker jeg, at vi skal i gang med nogle testforsøg med nogle af boligforeningerne, så vi kan afdække de videre muligheder for KAB-fællesskabets anvendelse af IoT.”

Du kan læse den fulde artikel her

Foto: FORCE Technology