Med flere elbiler på færgerne opfordrer Søfartsstyrelsen danske færgeruter til at forholde sig til de særlige risici, som elbilbrande kan medføre. På Orøfærgen har DBI’s eksperter hjulpet med at gennemgå og optimere brandberedskabet, så sikkerheden ombord bliver endnu bedre.
Eksterne ekspertøjne på brandsikkerheden
Med flere elbiler på vejene – og dermed på færgerne – er det vigtigt, at færgeoperatører forbereder sig på de særlige risici, der følger med brand i en elbil.
Søfartsstyrelsen opfordrer de danske færgeruter til at vurdere deres beredskab og udarbejde specifikke risikovurderinger for el- og hybridbiler.
På Orøfærgen har skibsfører og sikkerhedsansvarlig Preben Hall allerede taget initiativ til at styrke sikkerheden, da han inviterede DBI til at gennemgå færgens nuværende brandstrategi.
“Vi har selvfølgelig en beredskabsplan for brand ombord og også specifikt for brand i en elbil. Men det er altid godt at få et par eksterne øjne på, og jeg er rigtigt glad for, at I er kommet i dag, så vi kan få trykprøvet vores brandstrategi”. Sådan lød det fra Preben Hall, da DBI’s eksperter besøgte havnen i Holbæk.
Strategi: Køl og søg havn
Orøfærgens strategi for brandhåndtering af elbilbrande består af to hovedelementer: Køl den brændende bil med vand og søg havn så hurtigt som muligt. Med en overfartstid på 30 minutter er færgen aldrig mere end 15 minutter fra land, og ombord har besætningen adgang til en fjernstyret vandkanon, vandtåge og brandslanger med specialudstyr til at køle under en brændende bil.
Under besøget demonstrerede besætningen vandkanonens kapacitet for DBI’s eksperter, som efterfølgende kom med en række anbefalinger til yderligere forbedringer. Blandt forslagene var brug af termiske kameraer til at tjekke biler for overophedning inden ombordkørsel samt at placere elbiler i den vognbane, der er længst væk fra passagerområdet.
Ifølge DBI’s maritime ekspert Anders V. Kristensen er Orøfærgen allerede godt rustet:
“Den overordnede strategi med at køle branden og søge havn hurtigst muligt er helt rigtig, og færgen er ganske veludstyret med både vandkanon, vandtåge og brandslanger. Så vi har mest noget i småtingsafdelingen, som kan gøre overfarten endnu mere sikker,” siger han.
Besøget hos Orøfærgen viser, hvordan småfærger kan tage de nødvendige skridt for at håndtere de udfordringer, som brand i elbiler kan medføre.
Foto: Orøfærgen
Seneste aktuelt
19. marts 2025
Lån en robot og oplev fordelene ved automatisering
11. marts 2025