GTS udtrykker i et høringssvar bekymring over planen om at flytte klyngeadministrationen til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Her advares om, at dette kan svække det nuværende erhvervsfremmesystem, hvorfor GTS anbefaler at bevare fokus på videnbaseret innovation, sikre gruppefritagelse for statsstøtte og fastholde samarbejdet med vidensinstitutioner.

Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af visse love på Erhvervsministeriets område (Ændring af visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald)

Regeringen lægger op til at overføre Uddannelses- og Forskningsministeriets (UFM) finansiering og administration af klynger til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse (DEB) og således samle administrationen af Klyngeprogrammet hos Erhvervsstyrelsen (ERST).

En væsentlig politisk ambition ved reformen af erhvervsfremme i 2018 var at sikre et sammenhængende erhvervsfremmesystem, der styrker synergien mellem den klassiske erhvervsfremme og den videnbaserede innovationsindsats. Klyngernes opgave er bl.a. at fremme samarbejde mellem virksomheder og vidensinstitutioner (universiteter og GTS-institutter), fordi viden er en væsentlig del af drivkraften bag fornyelse og fremgang i dansk erhvervsliv. Virksomhedernes udvikling accelereres når de i klyngerne udveksler erfaringer, danner partnerskaber og udvikler forretningsområder baseret på ny viden om tendenser, teknologier og markeder.

Formålet med at overføre administrationen fra UFM til ERST er en forenkling af administrationen og en besparelse af administrative årsværk i staten. Ændringen er imidlertid udmeldt uden en forudgående vurdering og debat af potentielle konsekvenser for sammenhængen i erhvervsfremmesystemet.

Vi er særdeles bekymrede for, at ændringen af administrationen underløber de opnåede resultater i skabelsen af et sammenhængende erhvervsfremmesystem. Særligt tre forhold giver anledning til bekymring, og vi kommer her med anbefalinger til, hvordan de kan imødegås.

Anbefalingerne sendes også til DEB og ERST.

Bevar klyngernes fokus på videnbaseret innovation

Virksomheder, som baserer deres forretning på forskning og højteknologi, skaber gennemsnitligt mere værdi end andre virksomheder. Det forudsætter videnoverførsel og stærke samarbejder mellem virksomheder og vidensinstitutioner. Klyngernes rolle i at fremme samarbejde har derfor en stor samfundsmæssig værdi og er altså et område, der ikke blot bør bevares, men styrkes. Mario Draghi har i sin rapport til EU-kommissionen netop genbelyst, at EU sakker bagud i forhold til resten af verden. Danmark må ikke slække på sin indsats.

Det er afgørende, at midlerne kommer ud at virke i virksomhederne. UFM har hidtil samlet klyngerne, GTS’erne og universiteterne og været garant for, at klyngerne sikrer videnoverførsel og stærke samarbejdsprojekter mellem virksomheder og vidensinstitutioner.

Vi anbefaler, at DEB øremærker den videnbaserede klyngeindsats (midlerne fra UFM) til målrettet at fremme og styrke samarbejde mellem virksomheder, universiteter og GTS-institutter om forskning, udvikling og innovation.

Vi foreslår, at der nedsættes et permanent ekspertpanel, der bidrager med anbefalinger til DEBs udmøntning af klyngemidler til videnspredningsaktiviteter, matchmaking og forsknings- og udviklingsprojekter. Panelet bør bestå af repræsentanter fra universiteter, GTS’er og repræsentanter for virksomhederne. En sådan gruppe vil bidrage med de spidskompetencer, som før var forankret i UFM.

Bevar status under gruppefritagelse for statsstøttereglerne

UFM/UFS har administreret deres del af klyngemidlerne i hht. gruppefritagelse for statsstøtte (som ikke økonomisk aktivitet). Dette er bakket op af et Letter of Comfort fra EU-kommissionen. Der er tale om klyngernes videnspredningsaktiviteter og videnbaserede samarbejdsprojekter, hvor vidensinstitutioner modtager minimum 50% af projektmidlerne, og virksomhederne medfinansierer primært i form af arbejdstid.

En fortsat administration efter gruppefritagelsen for statsstøttereglerne er af helt afgørende betydning for at sikre videnspredningen og deltagelse af så mange virksomheder som muligt. Det er vores klare vurdering, at hvis midlerne anses for at udgøre økonomisk aktivitet, bliver det ikke muligt for klyngerne at opfylde kravene til egenfinansiering ved at skaffe midler fra virksomhederne. Aktiviteterne sigter netop på modning og udvikling af viden i tidlige stadier, hvor usikkerheden for den enkelte virksomhed er for stor til at bære et krav om kontant medfinansiering.

Vi anbefaler og finder det helt afgørende, at DEB/ERST fortsætter med at administrere de midler, der overflyttes fra UFM, under reglen om gruppefritagelse for statsstøtte. Det vil være en afgørende forudsætning for at aktiviteterne kan gennemføres og over tid fastholde universiteternes og GTS-institutternes engagement i klyngearbejdet.

Desuden er administrationen i hht. dette regelsæt langt enklere for såvel klynger, virksomheder og videnspartnere. Et hensyn der må veje tungt, når hele formålet med omlægningen er administrativ forenkling. Det må nødvendigvis også gælde for deltagerne i programmet.

Bevar en tæt kobling mellem klynger og vidensinstitutioner i klyngebestyrelser

Klyngernes forankring i UFM har sikret et fokus på videnbaseret innovation og repræsentanter fra universiteter og GTS-institutter har plads i klyngernes bestyrelser. Med ændringen af det administrative ophæng er der en risiko for, at der med tiden kan ske et uønsket skred i koblingen mellem erhvervsfremme og videnbaseret innovation – stik mod den politiske ambition.

Vi anbefaler, at der fastsættes et formelt krav om, at universiteter og GTS-institutter skal have plads i klyngebestyrelserne for at sikre klyngernes fortsatte fokus på videnbaseret innovation.

Ingen bemærkninger til forslag til paragraffer

Det er vores håb, at ovenstående anbefalinger følges, så vores bekymringer kan imødekommes i den forestående omlægning. Vi har for nuværende ingen bemærkninger til de konkrete paragrafforslag.

Med venlig hilsen

Ragnar Heldt Nielsen og Lisbet Hagelund, Hhv. direktør og chefkonsulent i GTS-foreningen.