Europæisk FAMOS-projekt har undersøgt muligheden for reduktion af den oplevede gene ved trafikstøj, uden at reducere det faktiske støjniveau.

Når vejmyndighederne planlægger nye veje eller forbedrer eksisterende, er støj og støjdæmpning ofte en stor udfordring. Ofte fokuserer man på at reducere den reelle støj, fx ved at benytte mindre støjende asfalt og støjisolere boliger.

Et europæisk projekt ved navn FAMOS (FActors MOderating people’s Subjective reactions to noise) har nu undersøgt effekten af ikke-akustiske forhold – såkaldte moderatorer – som et værktøj til at reducere støjgenerne uden at reducere det reelle støjniveau. Projektet blev ledet af FORCE Technology.

FAMOS-projektet har fundet frem til 10 moderatorer og analyseret deres effekt. Den ligger typisk mellem 2 og 10 dB for hver moderator – og det er ret markant.

Hvad mener man med ’oplevede støjgener’?

Den gene, beboere langs en vej oplever fra trafikstøj, er en kombination af det faktiske støjniveau og nogle modererende forhold. Dette kan fx være om der er en stille side på boligen, om der er beplantning, og om vejen kan ses. Det kan også være sociosociale forhold, dvs. borgernes relationer til og opfattelse af myndighederne, samt holdning til støjkilden.

Der er gennem projektet identificeret 10 moderatorer og deres indvirkning på støjoplevelsen.

Eksempler på moderatorer

  • Et områdes visuelle udseende og tilstedeværelse af grøn beplantning (træer, buske mv.) kan reducere den oplevede støjgene med 6 til 10 dB.
  • Hvis fx en motorvej kan ses direkte fra en boligbebyggelse, har det en negativ indvirkning på den oplevede støjgene. Det kan modvirkes ved at ”gemme” vejen bag grøn beplantning (et hegn, en solfanger, en støjskærm, en bygning eller lignende). Her kan effekten også være på 6 til 10 dB.
  • Beboernes tillid og accept af myndigheder og vejejere har stor betydning for den oplevede støjgene, med et spænd på op til 20 dB fra stor mistillid til stor tillid. Vejmyndighederne kan derfor sørge for en god, ærlig og inkluderende offentlighedsproces.
  • Ved anlæg af støjafskærmning betyder beboernes forventninger til den faktiske støjreduktion meget, svarende til 5-10 dB. Hvis folk fx forventer, at en ny støjskærm ”slukker” for vejstøjen, vil de blive meget skuffede, når man stadig kan høre trafikken.

Du kan læse mere om projektets konklusioner og anbefalinger til vejmyndighederne her

Foto: Unsplash

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Om os

GTS-foreningen er brancheforening for de syv danske GTS-institutter. Vi varetager vores medlemmers interesser og arbejder for at gøre dem kendt - og anerkendt - for at løse nogle af de største udfordringer, Danmark står overfor. Via forskning og teknologi former GTS-institutterne fremtidens innovative og konkurrencedygtige erhvervsliv. Det skaber job, vækst og velfærd.


Kontakt

GTS
Godkendt Teknologisk
Service

Gregersensvej 1
DK-2630 Taastrup

Telefon: +45 45 16 26 26
info@gts-net.dk

Feed

5 pct. af forsvarsbudgettet bør gå til forskning - udover det der i forvejen er afsat. Vi kan noget i DK, og det bør vi satse endnu mere på for at styrke vores sikkerhed, siger @stinuslindgreen til forsknings- og forsvarspolitisk konference.