En ny støttemur ved en motorvej i Aarhus er blevet opført med innovativ beton, der markant reducerer CO₂-udledningen. Det er resultatet af udviklingsprojektet CALLISTE, der giver byggebranchen værdifuld erfaring med materialet.
For første gang i Danmark er der anvendt en cement med reduceret CO₂-aftryk i et fuldskala vejanlægsprojekt. Det er sket i udviklingsprojektet CALLISTE, hvor Teknologisk Institut, betonproducenten IBF og Vejdirektoratet har samarbejdet om at bygge en støttemur til en tilkørselsrampe ved motorvejen i Aarhus med beton, der indeholder forsøgscement.
“Dette er en vigtig milepæl for byggebranchen. Ved at teste denne type beton i en virkelig konstruktion får vi viden om materialets egenskaber under realistiske forhold, hvor betonen udsættes for reelle påvirkninger fra vejrforhold og saltning i forbindelse med glatførebekæmpelse. Det er afgørende for den videre udvikling,” siger betonspecialist Søren Lundsted Poulsen fra Teknologisk Institut, som er projektleder for CALLISTE.
Fokus på klimabelastning fra cement
Cementproduktion står for omkring 5-8 pct. af verdens samlede CO₂-udledning, og behovet for cement forventes at stige markant frem mod 2050.
I CALLISTE-projektet har man videreudviklet Aalborg Portlands FUTURECEM®-teknologi, hvor en stor del af de traditionelle cementklinker bliver erstattet med kalcineret ler og kalk. Faktisk er det lykkedes at erstatte op til halvdelen af klinkerne i forsøgsbetonen.
“Ét af målene i projektet har været at reducere CO₂-aftrykket så meget som muligt, samtidig med at vi sikrer, at de betoner, hvori cementerne anvendes, fortsat har de nødvendige egenskaber for at kunne anvendes bredt i bygge- og anlægsbranchen,” forklarer Søren Lundsted Poulsen.
Positive erfaringer fra byggepladsen
I projektet ved Aarhus blev der støbt cirka 70 kubikmeter beton med forsøgscementen. IBF, der stod for leveringen af betonen, er tilfredse med resultatet:
“De foreløbige erfaringer fra demonstrationsprojektet er meget positive. Vi har vist, at det er muligt at arbejde med denne type beton uden større udfordringer i praksis. Dette er med til at bane vejen for implementering i større skala,” siger Esben Mølgaard fra IBF.
Dokumenteret CO₂-besparelse
De første målinger viser, at den anvendte beton har opnået en CO₂-reduktion på cirka 20 pct. sammenlignet med referencebeton baseret på AALBORG SOLID cement. Dette resultat gælder hele processen fra udvinding af råmaterialer til den færdige beton.
CALLISTE-forsøgscementen er endnu ikke en direkte erstatning for SOLID-cementen, men projektet giver vigtig viden om betonens langsigtede holdbarhed under barske, virkelige forhold.
“Det er særligt relevant, da der endnu ikke findes langtidserfaringer med denne type beton i anlægskonstruktioner under reelle feltforhold,” siger Søren Lundsted Poulsen og tilføjer:
“Når teknologien videreudvikles og skaleres op, er potentialet betydeligt. Aktiviteterne i CALLISTE har demonstreret, at cementer med kalcineret ler egner sig fint til produktion af både betonelementer, belægningsprodukter og færdigblandet beton,” siger Søren Lundsted Poulsen.
Foto: IBF
Seneste aktuelt
1. juli 2025