Særligt hos SMV’er skaber digitaliseringsindsatsen udfordringer. Det skal der nu ændres på gennem et nyt projekt med udgangspunkt i agroindustrien.

Arbejdet med at omsætte ny teknologi og store datamængder til en god forretning kræver stor dedikation, fokus og målrettede processer. Og så kræver det, at man benytter de rigtige metoder og værktøjer.

Gennem et nyt projekt – Vækst i Agroindustrien – powered by data – får danske virksomheder i agroindustrien en enestående mulighed for, gennem et intenst virksomhedsforløb, at løfte dataanvendelsen og udvikle nye digitale forretningsmodeller.

Skal styrke konkurrenceevnen

Projektet ønsker at hjælpe virksomhederne, og give dem de bedst mulige forudsætninger for at arbejde strategisk med deres data. Formålet med projektet er at styrke hele agroindustriens konkurrenceevne og position samt at stimulere vækst på baggrund af data. Herunder at sikre et solidt grundlag for at virksomhederne kan træffe de rigtige beslutninger, og sikre at de får lagt en solid plan for at komme i mål med deres satsninger.

”Data kan udnyttes på mange måder. Men det kræver, at man som virksomhed går systematisk til opgaven, får samlet relevant data sammen og struktureret arbejdet på den rigtige måde.

Grundlæggende handler det om at trække viden og forretningsmuligheder ud af de store informationsmængder, som faktisk allerede findes mange steder, men hvor potentialerne ikke udnyttes godt nok som det er i dag,” siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond og fortsætter:

”Det er derfor, at vi som fond har kastet os ind i arbejdet med at skabe datadreven vækst i dansk erhvervsliv. Potentialerne skal simpelthen udnyttes bedre. Flere skal i gang, og mange skal blive endnu bedre til at udnytte data og omsætte dem til konkurrenceevne og vækst.”

Intenst virksomhedsforløb

I det nye projekt vil 20 virksomheder gennemføre et intenst virksomhedsforløb, hvor fokuserede temadage og individuel rådgivning skaber rammen om et digitalt boost.

Projektet gennemføres som et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Dansk Agroindustri, SEGES, Teknologisk Institut og Industriens Fond, der har støttet projektet med godt seks mio. kroner som led i en særlig temaindkaldelse med fokus på datadreven vækst.

Som samlet partnerkreds bydes der ind med højtspecialiseret viden indenfor landbrug, digitale forretningsmodeller, anvendelse af data og kendskab til agroindustrien.

Netop denne partnerskabskonstellation giver de deltagende virksomheder en enestående mulighed for at få kvalificeret sparring og rådgivning omkring deres data, anvendelse og forretningsmodel.

Du kan læse den fulde pressemeddelelse her

Foto: Teknologisk Institut