DBI klar til at hjælpe producenter fra idé til marked

Med den nye mini-SBI-test får DBI endnu et værktøj til at støtte byggevareproducenter med produktudviklingen. Dermed kan DBI nu hjælpe hele vejen fra spæd idé til færdigt produkt.

En helt ny type brandtest er kommet til hos DBI. Som en del af den tidligere resultatkontrakt har DBI nemlig i flere år arbejdet på at udvikle en nedskaleret Single Burning Item-test (SBI-test).

”Målet var at skabe en brandtest, der var mindre, hurtigere og billigere for kunderne end den almindelige SBI-test,” fortæller Frederik Kruse, der er projektleder i Advanced Services hos DBI.

Nye muligheder i udviklingsprocessen

Den nye mini-SBI-test har værdi for producenter af byggevarer, når de udvikler nye produkter, fordi testen kan give producenten en klar indikation af, hvordan det samme produkt vil klare en SBI-test. Mini-SBI-testen erstatter ikke SBI-testen, der er en klassifikationstest og derfor giver adgang til markedet, men den giver producenten muligheden for at ændre design eller materialer undervejs i udviklingsprocessen.

”Produktudviklingen bliver hurtigere og billigere, når man vælger de rette materialer fra start, og producenterne opnår derved en kortere time-to-market,” siger Frederik Kruse og fortsætter:

”Mini-SBI-testen kommer ind før en SBI-test og er på sin vis den brik, der tidligere har manglet i puslespillet. Nu kan vi hjælpe lige fra idé- og designfasen til godkendt produkt, hvilket forbedrer producenternes mulighed for at opnå certificering på en mere effektiv måde end tidligere,” siger Frederik Kruse.

Mini-SBI-testen er bare det seneste af en række værktøjer hos DBI, der skal gøre det nemmere og hurtigere for producenter af byggevarer at udvikle nye produkter og få dem på markedet.

Du kan læse hele artiklen hos DBI her 

Foto: DBI