Kaffekoncernen BKI, der anvender kunstig intelligens til at give kaffen den helt rigtige smag, har vundet Industriens Fonds AI-pris 2022. Præmien på 200.000 kroner skal bruges til at gøre produkterne mere bæredygtige.

Dette års vinder af Industriens Fonds AI-pris er kaffeproducenten BKI, som modtager prisen for at være en frontløber blandt SMV’er i sit arbejde med kunstig intelligens.

”Vi er utrolig stolte og ydmyge over at have vundet prisen. Vi vidste godt, at vi havde et rigtig godt projekt, fordi arbejde med kunstig intelligens er blevet en integreret del af vores hverdag. Men vi er pavestolte over, at vi ender med at vinde prisen”, siger Casper Rasmussen, indkøbschef for BKI Kaffe.

Industriens Fonds AI-pris har til formål at fremme brugen af kunstig intelligens i danske produktions- og servicevirksomheder, og BKI modtager prisen, fordi virksomheden på kort tid har transformeret sin indkøbsproces og produktion af kaffe ved hjælp af kunstig intelligens. Konkret har virksomheden opnået besparelser og en mere fleksibel produktion og indkøbsproces ved at anvende teknologien.

”Stort tillykke til BKI, der har transformeret og skabt værdi i en afgørende del af forretningen med kunstig intelligens. BKI er et stærkt eksempel på, hvordan investeringen i brugen af kunstig intelligens kommer tilbage i form af effektivisering og styrket konkurrenceevne. AI-prisen er et rygstød til at styrke den udvikling”, siger Thomas Hofman-Bang, direktør i Industriens Fond.

Algoritmer hjælper med at give kaffen den rette smag

Med hjælp fra specialister hos Teknologisk Institut har BKI fået sat kaffeopskrifter på formel, så det nu i højere grad er algoritmer end mennesker, som tilpasser opskrifterne på de forskellige typer af kaffe, dvs. den konkrete sammensætning af råkaffer, der i sidste ende skal give kaffen den gode smag.

”Ved at sætte tal og værdier på kaffens smag har vi kunnet hjælpe BKI med, hvordan de gennem simuleringer kan komme frem til kaffens smag baseret på forskellige typer af blandinger af kaffesorter. Og det giver virksomheden fleksibilitet i indkøbsprocessen og produktionen”, siger Peter Lemcke Frederiksen, der er senior projektleder ved Teknologisk Institut.

”I det hele taget mener vi, at mange andre virksomheder kan tage ved lære af BKI’s projekt. For der er en lang række fordele og gevinster ved brug af kunstig intelligens, som danske virksomheder kan opnå, hvis man er villig til at afsætte tiden og ressourcerne til arbejde med teknologien. Mange virksomheder vil også have gavn af at finde en dygtig, betroet samarbejdspartner, inden man går i gang”, fortsætter han.

Besparelser og langt mere fleksibilitet

Fordelene for BKI er, at de ansatte kan bruge tid på andre typer af opgaver, og samtidig opnår virksomheden besparelser og langt mere fleksibilitet i indkøbsprocessen, da man ikke længere er afhængig af at kunne importere særlige typer af råkaffer fra bestemte regioner rundt omkring i verden.

Ved brug af kunstig intelligens kan man således opnå den samme smag som tidligere, men på baggrund af andre og nye typer af sammensætninger af råkafferne, end man har været vant til. Det skaber fleksibilitet i virksomhedens indkøbsproces, hvilket er afgørende i et marked, hvor pludselige hændelser kan gøre det svært at importere bestemte typer råkaffe fra udlandet.

De 200.000 kr., som BKI modtager, er målrettet aktiviteter, som virksomheden kan bruge på at fremme sit arbejde med kunstig intelligens. Og virksomheden ved allerede nu, hvad pengene skal bruges på.

”Med kunstig intelligens kommer vi til i endnu højere grad at kunne måle, hvilket Co2-aftryk forskellige kaffesorter har, så her bliver teknologien et værktøj for os i forhold til at skabe den mest bæredygtige kaffe. Det arbejde er vi allerede godt i gang med, men vi vil gerne udforske det endnu mere”, siger Casper Rasmussen.

Læs mere i den fulde pressemeddelelse her

Foto: Teknologisk Institut