I regi af MADE Digital har C.C. Jensen i samarbejde med Alexandra Instituttet og FORCE Technology udviklet digitalt opkoblede produkter, der på en sikker måde sender data i realtid fra oliefiltre på bl.a. Maersk-skibe og fra toppen af vindmøller til hovedkvarteret i Danmark. IoT-løsningen bliver pilottestet i foråret 2021 og kan blive en gamechanger for C.C. Jensen.

C.C. Jensen er en dansk SMV beliggende i Svendborg. Virksomheden producerer oliefiltre, der sikrer, at systemet – fx en skibsmotor – kører fejlfrit og giver besked, når vedligehold er påkrævet. Ved hjælp af sensorer på filtrene er det muligt at analysere oliens tilstand og dermed holde både kunder og C. C. Jensen orienteret om, hvornår maskiner skal vedligeholdes, eller om oliefiltre skal skiftes.

Virksomheder som fx Maersk og Vestas ønskede at modtage data i realtid – og på en sikker måde, da cyberangreb kan gøre utrolig stor skade. C.C Jensen fik brug for mere end en simpel dataopsamling og -transmission, så kunderne ikke også påtager sig nogle risici i deres systemer, der potentielt kan give hackere et angrebspunkt.

For at udvikle den cloudbaserede løsning, der kunne kobles på oliefiltrene, blev C.C. Jensen en del af MADE og var blandt grundlæggerne af forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital i 2014.

Hackerbeskyttet platform

”MADE gav os mulighed for at udvikle en sikker datalogger, hvor vi kunne placere vores IP omkring sensordata og samtidig levere en hackerbeskyttet platform. Vores arbejde begyndte inden det famøse hackerangreb på et Maersk skib, så vi var faktisk proaktive og ramte plet med den plan,” forklarer Morten Henneberg, Head of Innovation & Validation hos C.C. Jensen, hvor han arbejder med digitalisering og produkt- og dataudvikling.

Han refererer til et omfattende hackerangreb tilbage i 2017, der gav afsæt til et markant skifte, hvor alle C.C. Jensens kunder fik oprettet meget stærke firewalls. Nu kunne man ikke længere hente data ud af skibene, uden at kunne garantere for sikkerheden. Derfor var C.C. Jensen nødt til at tænke i nye baner, for at kunne udvikle en brugbar løsning til at opsamle og anvende data på en sikker måde, der kan bevæge sig ind og ud af firewallen.

Skal pilottestes forår 2021

I MADE Digital samarbejdede C.C. Jensen bl.a. med Alexandra Instituttet og FORCE Technology om at udvikle de nødvendige, tekniske løsninger. Her fik de sparring fra eksperter til at udvikle både deres fysiske og digitale løsning.

”C.C. Jensen ønskede at foretage en række af de centrale beregninger direkte på deres enheder (Edge Computing), så der ikke er behov for at sende data til en central server – dette er ikke altid muligt pga. geografi, politik og sikkerhed,” forklarer Jakob Langdal Jensen, Principal Cloud Architect, Ph.D., Alexandra Instituttet.

”Vi fandt ud af, at der ikke fandtes en hyldevare for det her – ikke engang et koncept. Vi er gode til filtre og oliesensorer, men kender ikke meget til software eller dataopsamling,” fortæller Morten Henneberg og tilføjer:

”I dag er vi gået videre med sikre dataprodukter og har udviklet det som spin-off fra MADE-projektet med to andre danske virksomheder. Vi videreudvikler konceptet, som vi formede med hjælp fra Alexandra Instituttet og FORCE Technology.”

Allerede i dag anvender omkring 200 enheder verden over C.C. Jensens cloudbaserede løsning, der blev lanceret i anden halvdel af 2020. Den Svendborg-baserede virksomhed er dog ikke færdig, de planlægger at videreudvikle den smarte software-tilføjelse til oliefiltrene og foretage pilottests i foråret 2021.

Ekspertviden har været afgørende

C.C. Jensens involvering i MADE Digital har været afgørende for forløbet:

”Ekspertviden og sparring definerede rammen for, hvor vi ville hen. Vi blev koblet på andre danske virksomheder, så vi i fællesskab kunne løse opgaven. Vi tog en opgave, som vi normalt ikke ville være i stand til at løfte, og vi fik det løst. Mit bud er, at vi har fået løst noget, som var umuligt uden MADE Digital,” pointerer Morten Henneberg.

Alexandra Instituttet er også glade for de opnåede resultater i projektet:

”C.C. Jensen har udviklet nogle stærke dataanalyser, baseret på data fra deres oliefiltre, der hjælper kunderne med at få mere værdi ud af deres maskiner,” siger Jakob Langdal Jensen.

Denne nyhed er skrevet af MADE – den nationale Klynge for Avanceret Produktion.

Foto: MADE/C. C. Jensen