Den nordjyske virksomhed Jøni har udviklet en række innovative løsninger, der skal imødekomme de udfordringer, som overgangen fra benzin- og dieseldrevne biler til elbiler medfører. Løsningerne er allerede taget i brug af beredskaber og efterspørges i udlandet.
Af Line Skouboe, Innovationsfonden
Antallet af elbiler, som triller rundt på de danske veje, rundede for nyligt 100.000, ifølge De Danske Bilimportører.
Men mens den voksende andel af elektriske køretøjer giver håb for den grønne omstilling, giver den samtidig grund til panderynker i en række erhverv, som skal fragte, opbevare eller håndtere bilerne.
Hos brandvæsen og autoværksteder, på færger, i P-huse og P-kældre kan elbilerne nemlig udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, hvis de bryder i brand.
Dette lader heldigvis ikke til at ske oftere i elbiler end i benzin- og dieselbiler, men slukningsarbejdet i opladelige biler er både besværligt og meget ressourcekrævende. På grund af elbilens batteri skal slukningen foregå anderledes, da batteriet kan udvikle varme og potentielt blusse op igen, længe efter branden er slukket. Desuden kan skadede eller brændende batterier udlede hydrogenfluorid, som er giftig.
Efterspurgt løsning
Den udfordring har virksomheden Jøni i Aabybro kastet sig over at løse.
Siden virksomheden i 2018 blev kontaktet af Beredskab Øst, som havde behov for en container til slukning af el-biler i brand, har virksomheden – blandt andet med investering fra Innovationsfonden i ryggen – udviklet en stribe produkter, som kan gøre slukningsarbejde i el-biler lettere og mere sikkert, uanset hvor en brand måtte bryde ud.
”Vi har rigtig mange forespørgsler på udstyret i øjeblikket. Både i Danmark og i udlandet. Vi har fx netop solgt vores containerløsning og vandtåge-system til Emergency One, som er den største udbyder af brandmateriale i England, og jeg har modtaget henvendelser fra kunder fra alt fra Irland til New York og Thailand, som har vist interesse for produkterne”, siger Jan Nyrup Jensen, der er salgschef i Jøni og idémanden bag det innovative udstyr.
Elbiler rummer ny risiko
Det norske færgeselskab Fjord Line, der sejler mellem Danmark, Norge og Sverige, har for eksempel købt et sæt udstyr til hver af deres færger. Og under hjemlige himmelstrøg har Københavns Lufthavn købt en af Jønis mobile værktøjer og har planer om at investere i flere modeller.
”Vi er en grøn lufthavn. Størstedelen af lufthavnens køretøjer er eldrevne, og vi udvider hele tiden med flere ladestandere i takt med, at en voksende del af vores kunder kører i elbiler. Hvis der udbryder brand i en kundes elbil i en af vores parkeringskældre eller -huse, har vi har brug for, at vi er så forberedte, som overhovedet muligt. Derfor rettede vi selv henvendelse til Jøni og tog til Nordjylland for at høre mere om deres løsninger, da vi fik kendskab til deres produkter”, siger Yarl Olsen, Senior Fire Safety Inspector i Københavns Lufthavn.
Også Østjyllands Brandvæsen har bestilt en af Jønis containere. Brandvæsenets projektleder Jesper Hansen forklarer, at den stigende udbredelse af el-biler i samfundet giver anledning til en ny risikovurdering.
”Der er intet, der tyder på, at brande i el-biler forekommer hyppigere end i fossile biler, men hvis det sker, er der en mulighed for at forløbet kan være mere voldsomt. Det har vi blandt andet set ved episoder i udlandet. Så vi har identificeret en ny risiko her, og den kan Jønis løsning hjælpe os med at håndtere”, siger Jesper Hansen.
Læs mere i den fulde artikel hos Innovationsfonden her
Foto: Østjyllands Brandvæsen
Seneste aktuelt
11. december 2024
NIS2-anbefaling: Må ikke gøres unødigt komplekst
11. december 2024