Droner og maskinlæring spiller en afgørende rolle for at kunne forlænge levetiden af Storebæltsbroen. Sund & Bælts anvendelse af de teknologier har nu ført til, at FN’s World Intellectual Property Organization (WIPO) fremhæver den som klimateknologi i deres flagskib-database “Green Technology Book”. Alexandra Instituttet har bidraget i udviklingen af løsningen.

Databasen bliver offentliggjort på den internationale klimakonference COP28 den 6. december.

Der er tale om en en gratis offentlig ressource, hvor det er muligt at søge blandt mere end 120.000 grønne teknologier. Løsningen er blevet udvalgt blandt hundredvis af løsninger, og det glæder selvfølgelig Bjarne Jørgensen, der er direktør for Commissioning & Large Projects hos Sund & Bælt.

”Vi er glade for, at erfaringerne fra vores drift kan være til gavn for organisationer i industrien over hele verden gennem denne nye løsning. Med teknologien får vi et endnu bedre indblik i betonens tilstand og derfor bedre muligheder for at udføre forudsigelig vedligeholdelse af broen, som forlænger anlæggets levetid. Teknologien er et væsentligt bidrag til den grønne dagsorden for eksisterende broer og tunneller,” forklarer Bjarne Jørgensen.

Automatisk udvælgelse af billeder

Det er 3D-eksperter fra Alexandra Instituttet, der har hjulpet Sund & Bælt med at videreudvikle løsningen til betoninspektion.

Kernen i teknologien er, at man automatisk genkender eventuelle skader ved hjælp af kunstig intelligens, der analyserer billeder af betonen, forklarer Tejs Scharling, Principal Solutions Architect hos Alexandra Instituttet:

“Det fungerer på den måde, at flere hundrede 2D-dronebilleder af en bropille bliver konverteret til en 3D-model. Når den kunstige intelligens registrerer samme skade i flere overlappende 2D-billeder, opdages dette gennem 3D-modellen”.

Læs mere her

Foto: Alexandra Instituttet