Er det muligt at udvikle en digital redaktør, der kan hjælpe forfattere i skriveprocessen, så det bliver muligt at udgive en bog, der rammer plet? Ja, mener Eva Götzsche. Men først skal den digitale redaktør udvikles, og det sker med støtte fra en Innobooster og i samarbejde med et GTS-institut.

Af Dorthe Sjøbeck Christiansen, informationschef i GTS-foreningen

Eva Götzsche er CEO i forlagshuset ”Egolibris”, der tilbyder en løsning, hvor forfattere selv har mulighed for at finansiere en udgivelse. Igennem virksomheden møder hun forfattere, der efterspørger feedback på deres manuskript og hjælp med korrektur. Men for mange er det for dyrt at tilkøbe sig disse kompetencer. Derfor opstod en idé om en digital redaktør:

”Jeg har en fortid i IT-branchen og har fulgt med i udviklingen inden for kunstig intelligens. Derfor fik jeg en ide om at udvikle et digitalt værktøj, der kunne hjælpe forfattere på samme måde som en menneskelig redaktør, men for billigere penge”, fortæller Eva Götzsche.

Hjælp fra erhvervshuset – og GTS

Som lille up start virksomhed har Eva Götzsche brugt erhvervshuset til strategisk sparring og hjælp. Erhvervshuset har også bidraget med at søge støtte til projektet via Innovationsfonden.

”I forbindelse med projektet blev jeg præsenteret for fem stykker, der måske havde de kompetencer, jeg efterspurgte i projektet. Jeg kunne straks se, at Alexandra Instituttet passede godt til mig, og derfor gik jeg videre med dem. Det viste sig også, at de med det samme forstod, hvad jeg havde brug for”, fortæller Eva Götzsche.

Projektet er stadig i en indledende fase, men Eva Götzsche har en god fornemmelse af, at det nok skal ende ud i noget godt.

”Indtil videre så har samarbejdet med Alexandra Instituttet fungeret upåklageligt. Deres arbejde er baseret på forskning og viden om kunstig intelligens, og det betyder, at de er fagligt stærke. Samtidig er de meget begejstrede for at arbejde med teknologi og udvikle nye løsninger. Vi byder så selv ind med den fagligt litterære og den kommercielle vinkel. Når de tilgange kobles sammen, har jeg en stor tro på, at det nok skal blive til en markedsløsning”, siger Eva Götzsche.

Abonnementsmodel

Forretningsmodellen er en abonnementsmodel, hvor det er muligt at tilkøbe sig adgang til den digitale redaktør. Til en start er der fokus på at udvikle en avanceret software, der kan læse og bedømme manuskripter, og som giver samme feedback som en menneskelig redaktør. Produktet kaldes Edison – og det skal både kunne pege på mangler og komme med forslag til forbedringer. For at lære, hvad der er en god tekst, skal den digitale redaktør bl.a. fodres med 3000 bestsellere fra alle genrer.

Projektet har fået en del omtale. Det har resulteret i flere henvendelser, der viser, at behovet for en digital redaktør er større end forventet.

”Vi har fået en del spændende henvendelser fra andre end forfattere. For det er jo i princippet ligegyldigt, hvad Edison læser. Det kan være artikler, virksomhedsrapporter m.m. Derfor regner jeg med, at Edison kan bruges bredere. Det betyder samtidig, at det kommercielle potentiale er større, end vi havde regnet med”, fortæller Eva Götzsche.

Første step hjemmemarkedet

I første omgang er der fokus på hjemmemarkedet, og softwaren udvikles derfor på dansk. Eva Götzsche kan dog godt se for sig, at der også er et potentiale uden for de danske grænser for, ”hvis det kan blive en succes i Danmark, kan den forhåbentligt også blive en eksportsucces”.

For en mindre virksomhed som Egolibris med syv ansatte, er det alt afgørende at have adgang til projektmidler og viden om den nyeste teknologi, fortæller Eva Götzsche:

”ellers turde jeg ikke binde an med at gå ind i innovative udviklingsprojekter. Så det betyder, at jeg tør kaste mig ud i at realisere nogle af de gode ideer, jeg får – og når først man har arbejdet med innovation en gang, så springer nye innovative ideer frem”.

Foto: Eva Götzsche, Egolibris