Gennem et MADE demonstrationsprojekt har Alexandra Instituttet udviklet en ny prototype på et AR-værktøj, der hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen.

Det er dyrt, tidskrævende og udleder meget CO2, når Fibo Intercon skal hjælpe internationale kunder med at betjene maskinerne.

Derfor indgik virksomheden i et MADE demonstrationsprojekt, støttet af Industriens Fond, hvor de sammen med Alexandra instituttet undersøgte, hvilke digitale værktøjer de kan bruge til at yde (fjern)support. Resultatet var udvikling af en prototype på et AR-værktøj, der let og intuitivt hjælper kunder i hele verden via en mobilapp med fejlsøgning på anlæggene.

Digital udvikling med fart på

Fibo Intercons kunder opererer betonblandeanlæggene via en skærm, hvor de kan bestille lige netop den mængde og blanding af beton, eller andre materialer fx mørtel, som de har brug for. Virksomhedens anlæg bliver solgt over det meste af verden, og de seneste par år har de ansatte på hovedkontoret i Videbæk været på en digital rejse, hvor der er blevet indført flere digitale løsninger. Virksomheden vandt prisen for Årets Digitale SMV: Omstilling 2023 efter at have gennemført en omfangsrig digital omstilling, der bl.a. har været med til at firedoble deres omsætning.

Nu har virksomheden taget endnu et skridt i den digitale retning med AR-løsningen, og det ændrer arbejdsgange og reducere CO2-udledningen.

Fibo Intercon leverer sine produkter til mange forskellige kunder i hele verden, og det kan være forbundet med store omkostninger at skulle sende en tekniker langt væk fra basen i Videbæk.

“For os handler det især om at finde et niveau for rigtig god support, så vi kan hjælpe vores kunder og give dem nogle redskaber til at blive mere selvhjulpne. Vi kunne selvfølgelig godt lave super support ved at sende 30 teknikere rundt i verden, men så levede vi ikke særlig længe, da det er for dyrt. Det er derfor vigtigt at finde et økonomisk rentabelt niveau, som vi kan yde support ud fra. Vi tager selvfølgelig højde for, at vores maskiner skal serviceres i en periode, men det er lidt ligesom med biler: På et tidspunkt skal man selv betale for værkstedsbesøgene – medmindre man kan have nogle værktøjer, hvor det ikke koster alverden,” forklarer Lotte Kristensen, der er international marketingkoordinator i Fibo Intercon.

Lotte Kristensen understreger at den fysiske afstand betyder meget i deres arbejde:

“Når først vores kunder står med en maskine, der ikke gør som den skal, og de skulle have brugt hjælp for to timer siden, så har de svært ved at forstå, at der går tre dage, før en af vores teknikere kan nå frem.”

Har fået overblik over AR og VR

I projektet har Fibo Intercon udviklet en AR-prototype, som gør det muligt for deres kunder at scanne en QR-kode på maskinen og tilgå diverse instruktioner og få visuel vejvisning ved hjælp af trinvise guides. På sigt kan der være mulighed for at tilgå ‘live data’.

“Det har især givet et overblik over muligheder, og hvad det kræver, samt hvor det er relevant i forhold til vores maskiner. Vi har helt klart fået blik for, at der er forskellige niveauer af teknologier, alt efter om det er vores teknikere eller vores kunder, der skal bruge løsningerne. Det kan godt være, at vi i forhold til vores kunder skal starte med en lidt mere simpel mobilløsning med AR og selvhjælpsscenarier. Omvendt kan de teknikere, der står ude ved vores maskiner hele tiden, godt have glæde af en AR-brilleløsning,” forklarer Lotte Kristensen.

Nemt at komme i gang

AR- og VR-værktøjer er relevante for alle virksomheder, som er afhængige af at yde fjernsupport, og hvor det typisk tager mange ressourcer at yde den service. Det er relativt nemt at komme i gang, da mange af værktøjerne inden for AR og VR findes som hyldevarer, lyder det fra Kaspar Rosengreen Nielsen, der er Principal Software Architect hos Alexandra Instituttet.

“Det er noget, der tager mange ressourcer hos mange virksomheder, og her kan AR og VR gøre det nemmere at finde de steder på en maskine, som man skal være opmærksom på. Det handler typisk om at få konverteret meget af det materiale, man har inden for instruktion og fejlsøgning, således at det bliver tilgængeligt i en AR-app eller AR-brille,” forklarer han.

Udover at udvikle AR-prototyper, så har man også testet forskellige teknikker til 3D-scanning af produktionsapparatet, forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen. Det er standardværktøjer, der er tilgængelige via apps som Luma og Polycam til telefonen, og som betyder, at man kan få en 3D-model af en maskine.

“Konkret kan Fibo Intercons kunder bruge det til at scanne de omgivelser, som deres maskiner står i. Man kan dermed give en bedre support, fordi det betyder, at man kan ‘highlighte’ alle de steder på maskinen, man skal være opmærksom på i en fejlsøgning,” forklarer han.

Læs mere om Fibo Intercons deltagelse i MADE demonstrationsprojektet her

Foto: Fibo Intercon