Virksomheden One2Feed har udviklet en AR-løsning, som kan guide kunder på den anden side af jorden med at installere og foretage fejlfinding på maskiner.

Når kunder og underleverandører befinder sig på den anden side af jorden, kan det til tider være besværligt at samarbejde.

Det er netop den udfordring, som danske One2Feed har stået med i corona-tiden. Den familieejede virksomhed lever af at sælge automatisk foderudstyr til kvæg, som aflaster landmanden.

Den Silkeborg-baserede virksomhed har ingen egenproduktion, og de er afhængige af de underleverandører, som producerer deres komponenter. For at styrke det samarbejde har de i et MADE Demonstrations- og Udviklingsprojekt sammen med Alexandra Instituttet udviklet et digitalt værktøj til iOS-enheder. Konkret fungerer løsningen som en form for digital brugsanvisning, som sikrer hjælp tæt på problemet, uanset hvor det opstår.

Hurtig hjælp på trods af afstand

AR-værktøjet har både gjort det nemt og hurtigt for deres underleverandører at dokumentere, at de har lavet det produkt, som de er blevet bedt om. Det har også givet fordele under pandemien, hvor One2Feed har været udfordret af, at de ikke har kunnet sende en tekniker fysisk fra Danmark til f.eks. Asien, når en maskine skulle sættes op.

I forbindelse med at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.

“Vi ser det her som et vigtigt værktøj, hvis vi skal vise en kunde i Norden, Asien eller et andet sted, hvordan deres nye udstyr bliver placeret i stalden. Det betyder, at vi kan give potentielle kunder en tablet med værktøjet i hånden, og så kan de selv flytte rundt på en digital udgave af den nye maskine og dermed finde den bedste placering,” fortæller Jesper Scriver.

Slut med lange manualer

I projektet var der fokus på produktvisualisering, instruktion, dokumentation og fejlfinding.

Kaspar Rosengreen Nielsen, der er Principal Software Architect hos Alexandra Instituttet, har været ansvarlig for udviklingen af løsningen i samarbejde med sin kollega, Senior Mobile Systems Architect Daniel Andersen.

“AR er et rigtig kraftfuldt værktøj, da det nedbryder grænsen mellem det digitale og fysiske,” forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen og tilføjer:

“Det giver mulighed for at placere informationer som samlevejledninger, dokumentation for udført arbejde eller fejlfindingsguides direkte på den fysiske maskine. Det gør det nemt for brugeren at finde relevant information på en visuel og interaktiv måde fremfor at skulle bladre igennem en lang manual.”

Læs mere om arbejdet i den fulde pressemeddelelse her

Foto: One2Feed