Kan halm og trærester reducere CO2-aftrykket i asfaltindustrien? I et nyt projekt håber Teknologisk Institut og en række partnere på at kunne erstatte bitumen med biobaserede restmaterialer fra halm eller træ.

Asfalt består primært af en blanding af sten, sand og grus, som udgør 95 pct. af materialet, mens de resterende fem procent er en mørk, klæbrig masse kaldet bitumen. Bitumen får asfalten til at hænge sammen og giver den dens karakteristiske sorte farve.

Selvom bitumen kun udgør en lille del af asfaltens sammensætning, bidrager det væsentligt til dens CO2-aftryk, da det er fremstillet af fossil råolie. Desuden kræver brugen af bitumen meget høje temperaturer, hvilket resulterer i betydelige CO2-udledninger.

Et nyt alternativ?

Asfaltindustrien er i dag stadig afhængig af bitumen i produktionen. Det var også tilfældet for 100 år siden. Der har med andre ord været langt mellem de innovative alternativer, men det forsøger Teknologisk Institut sammen med en række danske virksomheder nu at lave om på i projektet “Biotumen – Godt på vej”.

“Når én enkelt komponent bidrager væsentligt til klimaaftrykket, kan det være gavnligt at finde en mindre belastende erstatning. Ambitionen er at udvikle et alternativ til bitumen, der ligner det traditionelle produkt, men som er baseret på olie fra biobaserede materialer såsom halm. Lykkes dette, kan det føre til betydelige CO2-reduktioner og åbne nye forretningsmuligheder”, fortæller projektleder Trine Boje Røgild fra Teknologisk Institut.

I projektet vil partnerne undersøge mulighederne for at anvende termokemiske processer som pyrolyse og hydrotermisk likvefaktion (HTL). Her nedbrydes biomasse, som fx halm, ved hjælp af tryk og varme, hvilket minder om naturens måde at omdanne dyre- og planterester til olie over millioner af år.

“Biologiske reststrømme som halm og træ er interessante, fordi vi kan omdanne dem til bioolier, der minder om fossile olier. Hvis bitumen kan produceres fra biologiske materialer, vil kulstoffet fra disse reststrømme blive lagret i asfalten i stedet for at blive frigivet som CO2 ved forbrænding”, fortæller Trine Boje Røgild.

Kan løse forsyningsudfordringer

Udover de grønne gevinster ved at udvikle et alternativ til bitumen, så håber projektet også at løse udfordringer med stigende priser og faldende tilgængelighed af bitumen.

“Vi ved, at bitumen i større og større omfang kommer fra områder med øget usikkerhed og geopolitisk ustabilitet, hvilket gør forsyningskæderne skrøbelige. En afkobling fra den fossile industri vil styrke vores leverancesikkerhed betydeligt”, udtaler Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og ansvarlig for bæredygtighed hos PEAB Asfalt.

Projektets partnere håber, at et nyt biobaseret alternativ vil åbne dørene for nye forretningsmuligheder både inden for asfalt og bioolie. På længere sigt kan dette bindemiddel ændre hele industrien og hjælpe med at reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktionen.

”Biotumen – Godt på vej” er støttet af er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.

Læs mere her

Foto: Freepik.com

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Om os

GTS-foreningen er brancheforening for de syv danske GTS-institutter. Vi varetager vores medlemmers interesser og arbejder for at gøre dem kendt - og anerkendt - for at løse nogle af de største udfordringer, Danmark står overfor. Via forskning og teknologi former GTS-institutterne fremtidens innovative og konkurrencedygtige erhvervsliv. Det skaber job, vækst og velfærd.


Kontakt

GTS
Godkendt Teknologisk
Service

Gregersensvej 1
DK-2630 Taastrup

Telefon: +45 45 16 26 26
info@gts-net.dk

Feed

5 pct. af forsvarsbudgettet bør gå til forskning - udover det der i forvejen er afsat. Vi kan noget i DK, og det bør vi satse endnu mere på for at styrke vores sikkerhed, siger @stinuslindgreen til forsknings- og forsvarspolitisk konference.