Kunstig intelligens som værktøj til indsamling og analyse af kundedata har tidligere været forbeholdt store, ressourcestærke virksomheder. Med rådgivning fra Alexandra Instituttet kan Raptor Services nu gøre teknologien tilgængelig for små og mellemstore virksomheder.

Hjælp fra AI til at holde på gode kunder

Raptor Services er en danskejet virksomhed, der leverer personaliseringssoftware og en Customer Data Platform, der aktiverer kundedata for at skabe mere relevante oplevelser på tværs af kanaler og platforme.

Virksomheden ønskede at udvikle et AI-værktøj,  som kan hjælpe virksomheder med at holde på kunderne eller vinde dem tilbage. Ambitionen var at forudsige og dermed forhindre churn, dvs. at kunderne stopper med at handle.

Virksomhedens højteknologiske platform gør det muligt for kunderne at indsamle og analysere data om, hvad deres kunder foretager sig i de forskellige touchpoints langs kunderejsen. Ved at analysere og forstå kundernes adfærd, kan kommunikationen mod kunderne målrettes og gøres mere relevant og personlig.

Det er en måde at yde en bedre service på, forklarer Jan Skov, der er COO hos Raptor Services, som har fået hjælp til at forfine deres AI-software af Alexandra Instituttet gennem et AI Denmark-forløb.

AI har hidtil været forbeholdt større virksomheder

Når man bruger maskinlæring og kunstig intelligens, anvender man i virkeligheden matematiske modeller og store datamængder til at forudsige hændelser. Hvis man kan forudsige, hvornår f.eks. en produktionsvirksomhed vil genkøbe smøremidler, kan man gøre kommunikationsprogrammerne mod dén kunde meget mere præcise og målrettede.

”Det er potent teknologi, der virkelig kan skabe meget værdi, men det er også avanceret og svært for virksomhederne at få greb omkring,” påpeger Jan Skov.

”Det kræver, at man ansætter data scientists med specielle kompetencer. Dem er der ikke ret mange af, og de er dyre at ansætte og svære at fastholde, så AI er noget, der hidtil har været forbeholdt større virksomheder.”

Læs mere her