bedreinnovation; Forskningsministeren

Vær med til at fordele 900 mio. kr. til ny forskning

Fra i dag kan du deltage i en debat om, hvordan samfundet skal investere 900 mio. kr. i de ni danske GTS-institutter. Investeringen betyder, at GTS-institutterne kan udvikle nye teknologier og løsninger, der flytter danske virksomheder i deres arbejde med innovation. Kig ind på bedreinnovation.dk og sig, hvad du mener, GTS-institutterne skal arbejde med!

Robotter; pilotproduktion; nye materialer til industrien og sensorer til vand og miljø er eksempler på teknologier, som GTS-institutterne gerne vil udvikle frem mod 2018. Men matcher det behovene i dansk erhvervsliv? Det kan du nu være med til at diskutere på bedreinnovation.dk. Anledningen er, at Styrelsen for Forskning og Innovation skal fordele 900 mio. kr. i nye projekter til gavn for dansk erhvervsliv.

Tredje gang med ”crowdsourcing”

Det er tredje gang virksomheder og organisationer på denne måde bliver inddraget i en diskussion af, hvilke ydelser GTS-institutterne skal udvikle i de resultatkontrakter, de indgår med Styrelsen for Forskning. Denne gang for perioden 2016-2018. På bedreinnovation.dk kan virksomheder, erhvervsorganisationer, forskere, myndigheder og andre med interesse i GTS-institutterne gå ind og kommentere forslagene til aktiviteter og deres relevans for danske virksomheder – og eventuelt komme med forslag til, hvordan aktiviteterne kan forbedres.

– Vi glæder os meget til at følge med i debatten og se, hvordan virksomheder og organisationer tager imod de ideer, GTS-institutterne har lagt op. Crowdsourcing er et hot emne, alligevel er det ret enestående, at aktivitetsforslag på den måde bliver lagt åbent frem til debat – og så er det faktisk tredje gang det sker. Vi håber, at rigtig mange fra erhvervslivet og organisationerne tager imod tilbuddet og går ind og blander sig i, hvad forskningsmidlerne skal bruges til, siger direktør i GTS, Ragnar Heldt Nielsen og fortsætter: GTS-institutternes opgave er at skabe dansk innovation med udgangspunkt i teknologi.

I sidste ende er det Styrelsen for Forskning og Innovation, der vurderer GTS-institutternes aktivitetsforslag og bestemmer, hvilke aktiviteter der skal have offentlig støtte. Men det sker med udgangspunkt i den debat, der har været på bedreinnovation.dk. Debatten forsætter frem til den 14. maj.

Kort om GTS

I Danmark er der ni GTS-institutter, der har til opgave at flytte danske virksomheder frem mod succes ved hjælp af teknologi. GTS-institutterne kan hvert tredje år søge om resultatkontraktmidler til udvikling af nye teknologiske serviceydelser til gavn for danske erhvervsliv. De ni institutter er: AgroTech, Alexandra Instituttet, Bioneer, DBI, DELTA, DFM, DHI, FORCE Technology og Teknologisk Institut.

Yderligere information

Vil du vide mere eller have en kommentar, så ring til direktør i GTS-foreningen, Ragnar Heldt Nielsen, på 45 16 26 20. Eller gå ind på bedreinnovation.dk. Det er Styrelsen for Forskning og Innovation, der står bag hjemmesiden.