SMV’er har udvikling på dagsorden

Små og mellemstore danske virksomheder finder først og fremmest hjælp til udvikling af deres virksomhed i eget netværk. Det viser ny undersøgelse fra Håndværksrådet. Undersøgelsen viser også, at mange små og mellemstore virksomheder er optagede af at udvikle sig.


En undersøgelse blandt mere end 900 af Håndværksrådets medlemsorganisationer viser, at 9-13 % af de små og mellemstore virksomheder (SMV) har brugt offentlige erhvervsfremmetilbud, som eksempelvis den kommunale erhvervsservice og Væksthusene i de seneste 5 år. 70 % har over den samme periode brugt egne kontakter og netværk.

– ”Det er ærgerligt, at så få SMV’er benytter sig af de offentlige erhvervsfremmetilbud, da erhvervsfremmesystemet har gode resultater med at bringe virksomhederne videre. Det er derfor vigtigt, at SMV’erne kender til de offentlige erhvervsfremmetilbud, og tilbuddene også henvender sig til de mindre virksomheder uden forkromede internationale vækstplaner”, siger Håndværksrådets administrerende direktør Ane Buch og fortsætter:

– ”Udvikling af virksomheden står på dagsorden i hovedparten af SMV’er, men det er for svært for den enkelte virksomhed at gennemskue, hvor de kan finde den rette hjælp. Systemet er alt for uoverskueligt for den enkelte virksomhed, og der henvises slet ikke nok mellem de forskellige tilbud og ordninger. For at sikre at erhvervsfremmeordningen har en høj og ensartet kvalitet i hele landet, kunne man fx oprette SMV-huse, hvor erhvervsfremmetilbuddene målrettes SMV’ers behov”.

Andre hovedpointer fra Håndværksrådets undersøgelse

– 36 pct. af virksomhederne, der ikke bruger offentlig rådgivning, kender ikke mulighederne for dette til deres virksomhed.
– 2-3 pct. af virksomheder med én ansat (inklusiv ejer) benytter sig af den lokale erhvervschef/kommunale erhvervskontor, væksthuse eller andre offentlige tilbud.

Læs mere og hent undersøgelsen her

Foto: Teknologisk Institut