Lydbeskeder fortæller, hvordan rengøringspersonalet skal gøre rent

Alexandra Instituttet er med i projekt, der viser, at stedbestemte lydbeskeder til oplæring og information af rengøringspersonale kan spare tid, øge kvaliteten og gøre medarbejderne mere trygge i deres arbejde.


Hvordan sikrer man sig at oplæringen går planmæssigt og i god kvalitet? Det er en af de udfordringer som service- og rengøringsbranchen står overfor. Det er en branche med langt større personaleudskiftninger end andre erhverv og derfor bruges der mange ressourcer på oplæring. Samtidig kræver det oplæring på flere sprog, da det er en beskæftigelsesgruppe med en lang række forskellige nationaliteter og kulturer.

Her kan såkaldte “TalkingBadge”, der er et navneskilt, som rengøringspersonalet får udleveret, være med til at lette oplæringen og mindske antallet af fejl. Det er en plastikenhed, der via en højtaler og et Bluetoth-baseret positioneringssystem, kan fortælle, hvor personen befinder sig, og om de skal gøre rent netop der.

– TalkingBadge kan desuden gøre opmærksom på om der er smittefare eller anden risici forbundet med rengøringsarbejdet på det sprog som rengøringspersonalet forstår. På den måde bliver enheden både en gevinst for personalet og servicevirksomheden, fordi man kan gøre optimalt rent på en sikker måde og fx undgå smittespredning på hospitaler, forklarer Alexandre Alapetite, Senior Software ICT Engineer på Alexandra Instituttet.

Læs mere på Alexandra Instituttets hjemmeside