Detailhandelen skal vælge teknologien til

Big Data og Internet of Things kan give nyt liv i detailhandelen. Derfor opretter Teknologisk Institut et nyt demonstrationscenter, hvor man vil fremvise potentialet for at indføre intelligente teknologier i fysiske butikker. Det skriver GTS-instituttet i en pressemeddelelse.

De fysiske detailhandelsbutikker skal lære af internethandelens viden om kunder og have bedre mulighed for at udnytte teknologiske løsninger, der eksempelvis tillader butikker at spore varer eller observere kundeadfærd. Det mener Teknologisk Institut, som nu opretter Center for Internet of Things.

– Detailhandelen er i dag udfordret af faldende omsætning, mens e-handelen er stigende. Men med fuld udnyttelse af teknologi og digitalisering til at skabe sammenhængende og målrettede kundeoplevelser kan de få et afgørende konkurrenceparameter i de kommende år. Som kunder er vi begyndt at forvente fx at blive præsenteret for relevant viden, når vi handler. Denne forventning stiller også nye krav til virksomhederne, som med dataopsamling og –analyse skal kunne forudsige, hvilke produkter og services, der skal tilbydes hvilke kunder, eller hvilke optimeringer i forretningen, der skal tages på baggrund af analyse af data, siger sektionsleder Jan Overgaard fra Teknologisk Institut.

Tilbud skal centraliseres og demonstreres

Med det nye center ønsker GTS-Instituttet at opbygge en koncept-butik, som giver fysisk og praktisk indsigt i en række løsninger, som vil være af interesse for detailindustrien. Dette gælder blandt andet teknologier såsom RFID tagging af varer, bluetooth, intelligente kameraer og beacons. Ved både at samle og demonstrere disse teknologier, håber man at flere forretninger vil se ide i at indføre løsningerne.

– I dag er det vanskeligt at få et samlet overblik over de rigtige teknologiske muligheder. Vores nye IoT Center har i første omgang til formål at hjælpe fysiske detailhandelsbutikkerne og –kæder til at få overblik over de tekniske muligheder og give dem konkret rådgivning i de rette løsninger, siger Jan Overgaard.

Arbejdet med IoT demo-centeret skal tænkes sammen med projektet Big Data Business Academy for Industriens Fond samt Innovationscenter for eBusiness for Styrelsen for Forskning og Uddannelse. På den måde vil man kunne hjælpe danske virksomheder med strategisk rådgivning og demonstration indenfor såvel Big Data som IoT, hvormed man vil kunne hjælpe virksomhederne med at udnytte data til strategisk forretningsudvikling.

Læs pressemeddelelsen her