Data-værktøj kan forandre din forretningsmodel

Op mod 500 virksomheder ventes at deltage i projektet DataForBusiness og tage et nyt gratis værktøj i brug, der skal øge anvendelsen af data. Alexandra Instituttet har været med til at udvikle værktøjet, der skaber et fælles sprog, når IBM’s konsulenter skal ud og snakke med virksomheder om big data. 

Der ligger et stort og uudnyttet potentiale, hvis danske virksomheder bruger de store mængder data, de ligger inde med. Det kan både få industrier til at smelte sammen og effektivisere arbejdsgange. Derfor har data længe været udråbt som det nye guld, men mange virksomheder ved ikke, hvordan de skal komme i gang, eller hvad for noget data de har brug for.

Et konkret eksempel er ISS, der bruger data om, hvor mange der er på arbejde til at tilpasse mængden af mad i kantinen og sensorer til at måle, hvor gulvene trænger til at blive vasket.

Tal fra EU viser også, at Danmark er førende med digitalisering på flere områder, men når det gælder brugen af virksomheders egne data, ligger Danmark lavere end de omkringliggende lande.

Derfor er en bred gruppe af virksomheder og forskningsinstitutioner – bl.a. Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut – gået sammen og har lanceret projektet DataForBusiness, der skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv.

Prioriteringsværktøj for ledelsen

Partnerskabet har udviklet et webbaseret værktøj, som gør det muligt for den enkelte virksomhed at tjekke, hvordan den kan bruge eksisterende data til at videreudvikle virksomheden. Projektet bygger på erfaringerne fra to igangværende forskningsprojekter om big data til 14,5 mio. kr., finansieret af Industriens Fond.

IBM Danmark er gået med i projektet, fordi de ønsker at være med til at flytte og effektivisere Danmark, og dette er en af måderne, hvorpå det kan gøres. Med det her kan virksomhederne håndtere, hvor de skal sætte ind først, forklarer Thomas Birck, marketing- og kommunikationschef hos IBM Danmark:

“Vi kan se, at der er masser af potentiale hos virksomheder. Jeg tror bare, at mange virksomheder har famlet med, hvor de skulle starte, og hvad de skal bruge af data. Det her er en måde at få dem til at sætte ord på, hvad de har af kompetencer og ressourcer. Det kan være med til at modne ledelsen til at kigge mere specifikt på, hvad det er for nogle områder, man skal prioritere.”

Handler om at identificere ‘gaps’

Det er gratis at hente værktøjet. Det eneste krav er, at virksomheden udfylder et spørgeskema, der består af 50 spørgsmål. Skemaet afdækker, hvor man skal sætte ind for at skubbe til virksomhedernes brug af data.

Læs mere her