Danske virksomheder holder igen med kunstig intelligens

Størstedelen af danske virksomheder mener endnu ikke, at kunstig intelligens er relevant for dem selv. Det viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut.

Det kan godt være at udviklingen af kunstig intelligens går stærkt internationalt, men herhjemme finder de fleste danske produktionsvirksomheder stadig ikke teknologien relevant for dem selv. Det fremgår af undersøgelsen ‘Kunstig intelligens på vej i danske virksomheder‘, hvor Teknologisk Institut har adspurgt mere end 500 ledere i danske produktionsvirksomheder om deres syn på brugen af kunstig intelligens.

Relevant i nærmeste fremtid

I undersøgelsen svarer seks procent af de adspurgte virksomheder, at de er i gang med at anvende kunstig intelligens, mens 21 procent forudser, at kunstig intelligens er relevant for dem i den nærmeste fremtid. Ifølge rapporten mener størstedelen af danske virksomheder dog at kunstig intelligens ikke er relevant for dem i den nærmeste fremtid.

– Der kan være flere årsager til at virksomhederne ikke ser et behov for kunstig intelligens; fx fordi de enten fordi de ikke har de nødvendige kompetencer in-house til at vurdere teknologierne, at der mangler tekniske løsninger inden for kunstig intelligens, der er anvendelige i deres produktion, eller at løsningerne er for investeringstunge. Derfor er der noget at tage fat på i den nationale strategi for kunstig intelligens, siger direktør Anne-Lise Høg Lejre, Teknologisk Institut.

International udvikling går stærkt

Rapporten fra Teknologisk Institut viser også at den internationale interesse og teknologiudvikling indenfor kunstig intelligens er i gang med et markant opsving. I 2010 var antallet af globalt publicerede patenter 1.341, mens tallet for 2017 lå på 7.759 patenter.

– Det viser, at der internationalt for alvor er kommet gang i udviklingen af teknologien, og at der sker store ryk i forhold til at udvikle ny teknologi på området lige nu. Resultatet kan meget vel være, at der i de kommende år kommer nye og langt stærkere værktøjer på markedet, der bygger på kunstig intelligens. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder står klar og begynder at undersøge, hvordan kunstig intelligens kan blive relevant for netop dem, siger Anne-Lise Høg Lejre.

Læs mere her