Supply chain management er kritisk for produktpålidelighed

Den anerkendte forsker Michael Pecht fra CALCE på University of Maryland har omfattende viden om, hvordan den virkelige verden agerer i forhold til pålidelighed og produktudvikling. Her er nogle af hans interessante observationer, som han delte ud af til SPM’s jubilæumsseminar.

Af Susanne Otto, FORCE Technology

Ved SPM foreningens 50-års jubilæumsseminar i september 2017 deltog mere end 60 repræsentanter fra en bred vifte af danske virksomheder. Her delte den anerkendte forsker Michael Pecht fra CALCE (Center for Advanced Life Cycle Engineering) på University of Maryland nogle af sine mange erfaringer om, hvordan den virkelige verden agerer i forhold til pålidelighed og produktudvikling.

Et af Michael Pecht’s hovedbudskaber var, at det er kritisk for kvaliteten og pålideligheden af en virksomheds produkter, at man kender og følger op på supply chain – en ikke helt let opgave i en verden, der er præget af elektronikmaterialer og komponenter, som skifter meget hurtigt. Supply chains er blevet ekstremt komplekse og spredte og udsat for et enormt prispres, pres på time-to-market og voldsom konkurrence med mange nye spillere.

Flere cases på utilstrækkelig supply chain management

Michael Pecht kom med flere eksempler på, hvor det var gået galt som konsekvens af manglende opfølgning kombineret med uvidenhed og i nogle tilfælde egentlig bedrageri.

CALCE var de første til at identificere fejlmekanismen CAF (Conductive Anodic Filament), som skyldes hule glasfibre i PCB. CAF har blandt andet ført til fejl i kritiske applikationer som militær-, fly-, medico- og automotiveudstyr. PCB’ene blev leveret af et Cayman Island registreret firma, der havde over 20 underleverandører af glasfibermateriale. Når hver af disse underleverandører igen købte glasfibre fra en række forskellige underleverandører i Kina, som leverandøren af PCB’ene hverken kendte eller fulgte op på, er det ikke så mærkeligt, at det gik galt.

Andre af Michael Pecht’s cases belyste tilfælde af decideret bedrageri. Der var fx en komponent fra en distributør, som i virkeligheden slet ikke var – eller på noget tidspunkt havde været – distributør af de fabrikater, som blev annonceret på distributørens hjemmeside. Denne ikke-originale og ikke-godkendte komponent spillede en rolle i 174 flyuheld og -styrt med 17 døde og 39 kvæstede.

Der blev også præsenteret en case med keramiske kondensatorer, der førte til fejl i markedet på grund af degradering af kapacitancen. Undersøgelser viste, at der manglede sjældne og dyre jordarter i det keramiske materiale.

Flere årsager bag

Ifølge Michael Pecht’s vurdering skyldes utilstrækkelig supply chain management:

  • at virksomhederne ikke i tilstrækkelig grad tager højde for kvalitet og pålidelighed i opbygningen og styringen af effektiv og kosteffektiv supply chain.
  • at virksomhederne ikke ved, hvordan de skal udvælge komponenter, der er pålidelige i forhold til deres specifikke anvendelse.
  • kompleksiteten og spredningen i supply chain og hurtige ændringer i produktudviklingen, som resulterer i dårlig kvalitetsstyring af leverandører og komponenter.
  • at ændringer gennemføres uden varsel, og når varsel gives, så har kunderne ikke tilstrækkelig viden til at indse konsekvenserne af ændringen.
  • store forskelle i risikoopfattelsen mellem kunde og leverandør.
  • At projektplaner og kostoptimering prioriteres højere end pålidelighed.

Mere info

SPM – Sammenslutningen for Pålidelighed og Miljø – er en forening for elektronikudvikling, -produktion og -test, der etablerer og vedligeholder faglige netværk, formidler information og viden, og ser på fremtidens teknologier. SPM henvender sig primært til elektronikvirksomheder, leverandører af materialer og komponenter til elektronik, samt de mange virksomheder, der benytter elektronik i deres produkter

Vil du vide mere om produktpålidelighed eller om SPM klubben, kontakt Susanne Otto, senior specialist, FORCE Technology, suo@force.dk, tlf. 43 25 10 13.

Denne artikel er bragt i SPM magasinet, november 2017.