SMV’er skal rustes til den digitale transformation

Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut er med i projektet Digital Business Transformation, der skal hjælpe små og mellemstore virksomheder i deres arbejde med den digitale omstilling.

Større danske virksomheder har de seneste år generelt været hurtige og gode til at investere i digitalisering. Omvendt halter de mindre og mellemstore virksomheder efter. En opgørelse fra Det Digitale Vækstpanel viser, at 75 procent af landets største virksomheder har en avanceret grad af digitalisering, mens det kun gælder for 30 procent af de mindre virksomheder. Det kræver tid og ressourcer, hvilket der ofte er mangel på. Men nu er der hjælp at hente.

Projektet Digital Business Transformation har fået tildelt 6,5 millioner kroner af til at løse den opgave. Det kommer til at ske i praktiske forløb med udvalgte virksomheder og i samarbejde med eksperter og førende test- og demonstrationsfaciliteter.

”Det er en udfordring for mindre og mellemstore virksomheder at omfavne de muligheder, der ligger i at agere digitalt. Både i forhold til de interne processer og i forhold til at omstille sin produktportefølje og sin distribution til en mere og mere digital virkelighed,” siger adm. direktør Mads Lebech fra Industriens Fond.

Det er DTU Compute, Alexandra Instituttet, Teknologisk Institut og CLEAN, der i praksis gennemfører projektet, der sigter efter at give virksomheder inden for cleantech-branchen et digitalt løft og udvikle virksomhedernes digitale kerneforretning.

Kræver tid og ressourcer

Ifølge Rasmus Bækby, der arbejder med digital forretningsudvikling i Alexandra Instituttet, kræver det både tid, ressourcer og kompetencer at få indført et digitalt mindset i en virksomhed.

Større virksomheder har bedre forudsætninger for omstillingen. De har flere ressourcer og kan nemmere tage fat i nogle områder, som kan være med til at drive en digital omstilling. Udfordringerne for større og mindre virksomheder er dog de samme. Det er bare lidt ulige forudsætninger. Men både større og mindre virksomheder bliver også ramt af mangel på it-kompetencer og den flaskehals, der er i øjeblikket.

Kultur er den største barriere

Og som mindre virksomhed ligger hele løsningen ifølge Rasmus Bækby ikke nødvendigvis i at gå ud og ansætte en masse it-folk. Den største barriere for omstillingen handler om kultur og adfærd i virksomhederne. Det peger en rapport fra McKinsey også på.

“Det er også det, vi ser, når vi er ude at tale med virksomhederne. Det kræver rigtig meget at få etableret det mindset, som skal til, for at drive en digital transformation i en virksomhed. Det kræver nye kompetencer og en ny måde at organisere sig på. Og hvis du er en lille håndværksvirksomhed på 25 personer, som godt ved, at det digitale er kommet for at blive, så tager det tid at overbevise hele organisationen om, at man skal tage nogle andre elementer ind i kerneforretningen. Og de ressourcer har de færreste,” forklarer Rasmus Bækby.

Læs mere om projektet her