Kopernikus

Kopernikus er fuld af gode ideer

Nicolaj Kopernikus er fuld af gode ideer. Nu oplever han for første gang, at en af dem er kommet på markedet. Scrape, til at rengøre køkkenvasken med, er en forholdsvis enkel idé, men der er lagt meget forarbejde og finish i den.

Af Anders Jørgensen, journalist Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut

Der står gnister omkring ham, antændt af alvoren, ydmygheden og begejstringen, mens han sidder der og fortæller om tilblivelsen af sit første produkt, der når markedet. Han går virkelig op i deltaljerne, Nicolaj Kopernikus, omkring sin aktuelle Scrape til at rengøre køkkenvasken, som er ude i mere end 150 butikker fra begyndelsen af juni. Scrape er komponeret af Kopernikus og orkestreret af virksomheden Fabrikators på licensaftale mellem parterne med hjælp fra Opfinderrådgivningen.

Normalt ville vi snakke med Nicolaj Kopernikus om hans roller i film, TV-serier og teater, eller lytte til ham i Mads og Monopolet på P3. Her er det en helt anden side af manden, det handler om.

– Jeg går og får mange ideer. Nogle af dem ligger hjemme i skuffen, og nogle af dem er også for store til, at de kan være i skuffen, siger han.

Scrape er enkel – og alligevel ikke

Scrape koster 39.95 kr. at købe og er forholdsvis ligetil. Og så alligevel ikke. Dens funktion er at skrabe køkkenvasken ren på en effektiv og lækker måde, der ikke griser. Der er arbejdet meget med deltaljer, materiale, formgivning og design. Opfinderrådgivningen fandt hurtigt 13 andre løsninger på at rengøre køkkenvaske, da Kopernikus opsøgte råd og vejledning. Men ikke en var helt magen til. For eksempel udmærker Scrape sig ved, at den kommer med en sugekop, så den kan fastgøres på vasken og altid er lige ved hånden. Det er centralt, forklarer Kopernikus, som bruger den tre-fire gange om dagen. Han har fundet på, at den skal have huller, som lige præcis vandet kan rende igennem, men ikke større end, at de kan tage al skidtet.

Kopernikus har arbejdet med produktet nogle måneder hjemme i værkstedet og eksperimenterede med, hvordan det skulle udformes. Han benyttede sig af sin søsters kompetencer som grafisk designer til at arbejde med formen. Han har en huggepibe, som kan lave huller i plastik ned til 1 mm, og lærte undervejs, at selv med 5 mm huller ryger vanddråberne ikke ned i hullerne, men glider videre på grund af overfladespændingen. Men du må ikke få våde hænder, og hullerne skal ikke være større, end at skræller, skaller, teblade etc. kan tages med op.

– Bottom line er, at når du først har prøvet, at din idé bliver til virkelighed og kommer på markedet, så oplever du en stor ydmyghed og en stor glæde over, at det er lykkedes. Jeg er blevet lidt mindre bange for at pitche mine ideer for folk, jeg stoler på, og har fået lyst til at genoptage arbejdet med nogle af de andre ideer, jeg har derhjemme, siger Nicolaj Kopernikus siddende på en enkel men smart café i Gothersgade i København. Ikke ulig Scrape. Den fremstår også enkel og smart.

Opfinderrådgivningen var lidt af en opdagelse

Han er stolt nu. Da han kom på ideen, var han allerførst forvirret.

– Jeg tror, at det der sker, når du får ideer, er at du panikker lidt, for hvor skal du gå hen med dem? Måske bliver du taget i røven, og tænk, hvis nogen løber med ideen. Jeg vendte først ideen med venner og familie, men fandt Opfinderrådgivningen på nettet og gik ind på hjemmesiden. Den er ekstremt brugervenlig med ti trins-raketten at forholde sig til om de skridt, du skal tage for at udfolde din idé mod markedet. Jeg opdagede, at jeg kunne pitche min idé og få rådgivning i hele forløbet, hvis Opfinderrådgivningen vurderede, at potentialet var til det, siger Nicolaj Kopernikus, der er ret begejstret for, at du kan komme hen et sted i samfundet, der hjælper med at modne borgernes ideer til markedet.

– Det var fantastisk så hurtigt jeg fik ren besked og feedback, da jeg kom i dialog med en opfinderrådgiver Nikolaj Ilsted Bech. Han fandt på kort tid 13 andre redskaber til at rengøre køkkenvaske med, og der var klar melding om, at Scrape nok skulle designregistreres – og hvordan det skulle gribes an i forhold til virksomhed og mulig licensaftale. Rådgiveren tog også med ud til forhandlingen. Det gjorde en stor forskel at have ham med som tredjepart. Det er en sikkerhed og en sparringspartner i en situation, hvor du ellers er mutters alene og en lille smule landsbytosse overfor virksomheden, siger Nicolaj Kopernikus.

Han kom hurtigt via Opfinderrådgivningen i dialog med virksomheden Fabrikators, der har specialiseret sig i at lytte til forholdsvis enkle ideer udefra og føre dem til markedet i store oplag. Efter Scrape kom i Fabrikators’ hænder er der sket flere ændringer. Den hed oprindeligt Waste, men det syntes de var for negativt ladet. Den er blevet formstøbt og gjort bredere i det øverste stykke, så den ligger endnu bedre i hånden, og der er indgraveret Scrape i plasten, så ingen er i tvivl om dens funktion.

– Så får du også markeret, at det er den originale, hvis nogen finder på at kopiere den, siger Kopernikus.

Lars Forsberg, direktøren for Fabrikators, skrev i øvrigt under på en hemmeligholdelseserklæring og et letter of intent, som opfinderrådgiveren udfærdigede. Han brugte de første to måneder af samarbejdet til at teste, søge og undersøge, om det var en god idé at gå videre med Scrape på markedet. Derefter blev der lavet en licensaftale mellem parterne.

Ideerne får større vinger, når du deler dem

Kopernikus har fået meget lærdom med sig fra processen omkring Scrape. Han har lært en del om plastmateriale, om at lave skitser, om støbning og om, hvordan du finder en rækkefølge i at udvikle dit produkt. Og så er han blevet mere rolig med at dele sine ideer med folk, han har tillid til. For eksempel sin farbror, der er møbeldesigner.

– Jeg tror på, at ideerne får større vinger, når du vender dem og tester dem på folk, du stoler på. Det siger de også på Fabrikators.

Jeg har opdaget, at du kan gøre det hos Opfinderrådgivningen, hvor du får feedback og hjælp for nedrullede gardiner, siger Kopernikus, som er lettet over, at rådgivningen ikke afviste ham som ”en halvgammel mand, der havde fået en virkelig dårlig idé. Men det havde også været en hjælp”.

– Opfinderrådgivningen har en særlig viden om ideer og opfindelser og har rådgivet tusindvis af ideer henover årene, som vi borgere kan komme og suge på lappen og lære af og få klar besked, siger han.

Tålmodighedsprøven – der er mange stationer fra idé til marked

Det har også været lidt af en tålmodighedsprøve for Kopernikus, selvom hele processen fra idé til marked har taget et års tid. Det er pænt hurtigt.

– Det er helt grotesk, hvor langt der er, fra du får ideen, til den når ud til markedet. Der er så mange stationer undervejs, hvor ideen skal performe, og hvor det hele kan crashe. Det har været mega sjovt og stort at opleve, at skraberen ikke har mistet momentet på noget tidspunkt. Hverken med funktionaliteten, formgivningen, designet, finish eller emballagen, siger Kopernikus og bruger udtrykket, at der ”godt nok er blevet trykket på fabriksknappen nogle gange undervejs”.

Irritationen som drivkraft

Nicolaj Kopernikus er et menneske, der producerer mange løsningsforslag og ideer. Han prøver at gøre én færdig ad gangen. Ellers bliver det for spredt at arbejde med og intet rigtigt færdigt.

– Mange af mine ideer opstår af et irritationsmoment, hvor jeg stopper op og tænker: kunne det ikke være fedt, hvis vi løser det her på en bedre måde? Jeg er generelt drevet af stor nysgerrighed overfor mekanik og materialer. Jeg er nok en Spørge Jørgen-type. Det er vildt spændende, hvordan ting virker. Jeg kan ikke huske, om jeg var sådan som barn, men vi skilte da cykler ad og samlede dem igen. Jeg er ikke ingeniør, men skuespiller. Nogle af mine ideer er naive og kan slet ikke lade sig gøre at producere. Det er en spændende tanke at få en makker, der enten var ingeniør eller rigtig god til forretning, siger Nicolaj Kopernikus.

Fascineret af Elon Musk

Kopernikus er ret vild med Elon Musk for tiden. Manden bag Tesla, den el-drevne sportsbil, og Paypal-betalingssystemet, som for tiden er i gang med at bygge kæmpe vægbatterier, Powerwalls, til at gøre store bygninger selvforsynende. Han udvikler også rumraketter til rabatpris, som til sidst skal kunne flyve til Mars. Selvfølgelig med Elon som en af passagererne.

– Elon Musk er virkelig dygtig, Det er dybt imponerende, hvad han udretter. Det fascinerer mig meget.  Han har også bare udgivet tegningerne til Tesla-bilen, så alle andre kan vælge at bygge den, fortæller Kopernikus med planeter i øjnene.

Og bliver særligt inspireret og begynder at udrede en hel masse om mulighederne i magneter og batterier, og hvordan vi bliver bedre til at udnytte noget af den energi, der går til spilde omkring os. Men apropos Scrape er der også masser af bid i de simple ideer.

Det vigtigste er, at det fungerer så godt

– Jeg tror, at alle mennesker flipper over opfindelser, de godt selv ville have fundet på, fordi de er så indlysende. Jeg ville selv nævne isterningeposen, noget så simpelt med så stor gennemslagskraft, eller tøjklemmen eller velcro, som er stofs version af magnetisme. Det er virkelig svært at opnå det enkle udtryk, som bare virker og performer så godt, uanset du er opfinder, maler eller skuespiller, siger Kopernikus og fortsætter:

– Det vigtigste for mig ved opfindelsen af Scrape er, at den virkelig fungerer godt i forhold til dens funktion. Det er målet at opnå det ypperlige. Det synes jeg er lykkedes. Det næstbedste er, at den er kommet på markedet. De eventuelle penge fra salget kommer først derefter, siger Nicolaj Kopernikus.

Han er blevet løftet af Scrape-forløbet og arbejder aktuelt på to ideer. Den ene er teknologisk, og noget vi ikke taler om, men han er ikke alene om den. Den anden er nærmest himmelråbende simpel. Han kan ikke forstå, hvorfor den ikke for længst er produceret. Den vil være virkelig billig at lave og hører også hjemme i køkkenregionen.

Læs mere om Opfinderrådgivningen

11 gode grunde til at producere Scrape

Lars Forsberg, direktør i Fabrikators, skitserer, hvorfor de går på markedet med Scrape

  • Kategorien er velkendt, men Scrape er en klar forbedring af lignende produkter på markedet, der er vage og fragmenterede uden branding value. Scrape kan blive for køkkenvaske, hvad Pink Lady er for æbler.
  • Scrape er et fedt navn. Det klinger, huskes og fortæller, hvad produktet bruges til. Også internationalt.
  • Prisen i butikkerne på 40 kroner er god. Du sparer en masse køkkenrulle og får ikke fedtede fingre.
  • Det er konkurrencedygtigt at producere skraberen i Danmark.
  • Der er hurtigt og kort til markedet i EU.
  • Det var hurtigt at udvikle den, og investeringen til at overse.
  • Formen på Scrape er effektiv. Ideen med sugekoppen er prikken over i’et og nyt.
  • Emballagen er gennemtænkt, billig og stadig pæn.
  • Det ikoniske design med formen og de mange huller er genkendeligt og godt i markedsføring, logo etc.
  • Den har et grønt element i sig i forhold til affaldshåndtering.
  • Den kan spille en rolle i promotion og som give away.