special effects

På forkant med special effects

I computerspil er det altid en udfordring at få skabt en bestemt stemning. Det gælder også for danske spilvirksomhed Playdead.

“Vores vision er at blande æstetiske elementer fra tegnefilm med den virkelige verden. Men det stiller også ekstra krav til skyggerne,” fortæller Mikkel Gjøl, spiludvikler hos Playdead.

Playdead står bag successpillet Limbo, der handler om en lille dreng, der leder efter sin søster i en dyster verden. Deres kommende spil Inside er sammen med sin enestående stemning visuelt unikt på den måde, at det nærmest bruger hele farvepaletten fra en grå regnvejrsdag.

Special effects som skygger har en særlig rolle

Alexandra Instituttets Computer Graphics Lab har konkret hjulpet med at lave bløde kontaktskygger, der er afgørende for om man kan se, om en person står på jorden eller svæver i luften. Skyggerne betyder meget for at skabe en realistisk fremtoning og er med til at gøre spillet til en særlig oplevelse for spillerne.

Playdead forsøger ifølge Mikkel Gjøl at ramme en visuel stil, hvor alting er en smule karikeret. Spillet er samtidig ufatteligt underspillet og ligger visuelt meget langt fra de farve-infernoer, der ses i andre spil. Derfor kan selv fine detaljer som bløde skygger gøre en forskel for det samlede indtryk.

“Det er jo praktisk, når man har brug for at få lavet en større opgave, der ellers villet have været for risikofyldt for os selv at løfte. Alexandra Instituttet er jo specialister på grafikområdet, og man har fuld tillid til, at de allerede er på forkant med spilindustrien,” forklarer han.

Samarbejdet har givet direkte merværdi

”Det var især afgørende for os, at der ikke var nogen indkøringstid og at vi havde tillid til, at Computer Graphics Lab vidste, hvad der foregik inden for området,” forklarer han: ”Det ville tage for lang tid for os selv at udvikle de her bløde skygger, så da vi fik muligheden for at hyre Alexandra Instituttet til at lave research på effekterne, så slog vi til. Det betyder, at vi har fået en prototype, som vi har kunnet arbejde ud fra for at opnå den endelige effekt i spillet,” forklarer han.

Det var især usikkerheden om de selv ville nå i mål, der var årsagen til at de ikke selv udviklede lignende skyggeeffekter.

“Det var noget, som vi ikke var sikre på, at vi fik noget ud af, så man kan sige, at det var en slags udlicitering af den risiko. Computer Graphics Lab kommer med erfaring, har styr på, hvad andre gør og kommer med en indsigt i forskningen, som ikke mange konsulenter tilbyder,” forklarer Mikkel Gjøl.

Se traileren til Playdeads kommende spil ”Inside”

Samarbejdet mellem Playdead og Alexandra Instituttet blev skabt igennem InnoBooster-ordningen.