Lyd

God lyd og mobilitet stiller høje krav til produktudviklingen

Vi kræver ’den gode lyd’, hvad enten det handler om høretelefoner, vindmøller eller bildøren, der smækker. Nick Zacharov, en af stifterne af DELTA SenseLab, fortæller her om fremtiden for lyd og akustik.

Vi har spurgt Senior Acoustic and Sensory Technologist i DELTA SenseLab, Nick Zacharov, om fremtiden indenfor akustik i forhold til at møde brugerkrav og forventninger.

”Fremtiden indenfor udviklingen af akustik og ’god lyd’ byder på mere stilhed, nye testmetoder og kræsne brugere. Meget af udviklingen handler om at kunne opfylde brugernes forventninger og krav og altså om at kunne definere og forudsige samme. Det er man opmærksom på i industrien. Hos DELTA anvender vi kendte og/eller nye metoder, der gør slutproduktet optimalt, uanset om det handler om ekstern støj eller lydens perceptuelle kvaliteter.” siger Nick Zacharov, Senior Acoustic and Sensory Technologist i DELTA SenseLab.

På hvilken måde udfordrer vores mobilitet produktudvikling og teknologi, der involverer akustik?

”Der er ganske enkelt flere brugerscenarier. Vores smart-devices skubber os i en retning, hvor vi i stigende grad ønsker at konsumere og tilgå indhold og forbindelser alle vegne i skiftende miljøer og forhold. Det stiller høje krav til teknologien, der samtidig skal leve op til de forventninger, vi har som erfarne brugere.”

Med hvilke metoder kan man forudsige brugernes forskellige forventninger og krav?

”I SenseLab laver vi mange ’traditionelle’ perceptuelle tests med flere forskellige brugergrupper; fokusgrupper, forbrugergrupper samt tests med ekspert-assessorer. Men der er mange nye metoder undervejs – også som et resultat af mobilitet og nye teknologiske muligheder. En af tendenserne er at bruge ’mængden’ – crowdsourcing. Crowdsourcing er en effektiv måde at blive klogere på teknologier og brugernes ønsker og behov. Når du har hundreder eller tusindvis af testdeltagere, kan du virkelig begynde at lære noget om brugermønstre og præferencer og også begynde at håndtere og tilgodese forskellige kulturer og subkulturer. Der er helt sikkert fordele at hente her, og dem der gør brug af det kommer til at styre teknologien i en given retning.”

Hvad fører denne enorme og detaljerede viden om præferencer og behov med sig?

”Udviklingen kan gå i forskellige retninger. Al denne information om præferencer og behov er ikke nødvendigvis gode nyheder for udviklerne, der muligvis skal til at lave flere varianter af samme produkt. Udviklingen vil enten føre til skræddersyede produkter eller til produkter med indbygget valgmuligheder. Endda produkter, der selv kan identificere hvilken gruppe, brugeren tilhører og tilpasser sig derefter. Produkter, der kan hjælpe os med at fungere i vores færden og ageren i forskellige miljøer og situationer. Al denne supplerende information betyder forhåbentlig, at produktudviklere får mulighed for at udvikle produkter, der passer endnu bedre til brugernes behov.”

Hvad er et fremtidigt brugerscenarie?

”Jeg tror, at stilhed bliver et kvalitetskriterie i fremtiden. Vores verden bliver ikke mere stille, og jeg tror, at vi takt med at vores byer vokser og vi rejser mere, kommer til at værdsætte stilhed mere. Der kommer til at være mange scenarier og teknologier, der omhandler og håndterer støj. Kampen mod støj er kun lige begyndt – selvom den allerede er godt i gang – og den kommer til at forme og påvirke fremtidens produkter og brugernes behov i forbindelse med lyd og akustik.”

Læs hele artiklen på DELTA Agenda.