GPU Tech

Selvkørende biler og superhurtige skyer på GPU Tech-konference

Den internationale GPU Tech-konference løber af stablen i Silicon Valley den 17.-20. marts, hvor Jesper Mosegaard fra Alexandra Instituttet vil holde oplæg samtidig med, at han tager det nyeste viden med hjem.

GPU Technology Conference (GTC) er verdens største og vigtigste GPU-udviklerkonference inden for visuel computing. Konferencen holdes af NVIDIA, som er verdensførende inden for visuel computing.

Når NVIDIA siger noget, så lytter alle

“NVIDIA er den største spiller, når vi snakker om grafikkort. Specielt når vi snakker om at bruge grafikkort til alt muligt andet, og konferencen er bredere end bare grafik. Når NVIDIA siger noget, så lytter hele industrien. Derfor er det spændende for mig at være der,” fortæller Jesper Mosegaard, som er forsknings- og innovationschef på Computer Graphics Lab

Konferencen trækker udviklere, forskere og teknologer fra nogle af de bedste virksomheder, universiteter, forskningscentre og offentlige institutioner til fra hele verden.

Netværk med eksperterne

Som centrum for visuel computing er konferencen et sted at lære om og fortælle, hvordan GPU-teknologi og udviklingen her inden for kan hjælpe udviklere, designere, ingeniører, forskere og it-chefer til at håndtere deres daglige beregningsmæssige og grafiske udfordringer. Der vil være over 500 oplæg, som dækker over en bred vifte af emner lige fra Deep Learning til Web Acceleration.

“Konferencen drejer sig kort fortalt om de brede anvendelser af GPU-teknologi, og man fejrer, hvad man kan bruge ny IT til, og samtidig fortæller, hvor det er, det virkelig rykker,” fortæller Jesper.

Elon Musk og selvkørende biler

Et af de store navne på årets konference er Elon Musk, grundlægger og administrerende direktør for Tesla Motor Company, som skal tale sammen med CEO for NVIDIA, Jen-Hsun Huang. Der vil blive talt om fremtidens selvkørende biler, og hvordan mere intelligente biler lover at forvandle den bilindustri i fremtiden. Ifølge Jesper er selvkørende biler også et af de områder, hvor GPU’er bliver brugt til stor gavn for både oplevelse og sikkerhed.

Alexandra Instituttet på verdenskortet

For en virksomhed, hvor IT og forskning er centrale omdrejningspunkter, er det essentielt at være placeret på det internationale verdenskort.

“Det er vigtigt for os, at vi er til stede på sådan en konference, hvorigennem vi kan få skabt en masse kontakter. Folk ser vores tilstedeværelse til GTC-konferencen, som internationalt betragtes som et sted, hvor det virkelig rykker,” forklarer Jesper og fortsætter:

“Når jeg kommer hjem fra konferencen, er min viden up-to-date om alt, hvad der rykker sig i forhold til progressive it-anvendelser. De dækker bredt fra selvkørende biler, over digitale billeder til medicinske beregninger. Konferencen er virkelig bred, og dét er spændende. Jeg glæder mig rigtig meget.”

Interaktiv modellering og rendering af skyer

Jesper deltager på konferencen med to oplæg, som går i hver sin retning. Torsdag morgen vil han tale om interaktiv modellering og rendering af skyer.

Små animationsvirksomheder skal øge produktiviteten og den visuelle kvalitet for at være konkurrencedygtige. Rendering af skyer til fx udendørs billeder er et stort problem i den forbindelse. Problemet er, at disse effekter typisk vil kræve en masse ventetid til simulering eller rendering, og ifølge Jesper er løsningen interaktiv ultrarealistisk rendering ved at udnytte GPU’er.

“Vi har givet grafikerne et værktøj, hvor de meget nemt kan lave skyer. Dvs. de kan sidde og formgive skyer, imens de kigger på dem. Det er et væsentligt anderledes værktøj end den måde, grafikerne plejer at gøre det på. Grunden er, at det konventionelle værktøj til at lave skyer er rent simuleringsbaseret, hvorimod vi har vendt det lidt på hovedet. Vi vil gerne have grafikeren til at fortælle, hvad han vil have, og så vil vi forsøge at få det til at ligne så godt, vi overhovedet kan. Grafikerne har jo brug for et værktøj, hvor de kan udtrykke sig,” fortæller Jesper.

Til slut vil han argumentere for, at den kreative industri har brug for flere interaktive værktøjer til virkelig at kunne drage fordel af den kreative proces.

Læs mere