3D

Med interaktive 3D-oplevelser flyver golfspillere over banen

Med hjælp fra Alexandra Instituttets Computer Graphics Lab får danske Ingenium Golf løftet grafikken på deres digitale baneguides.

Det er data fra Danmarks nye højdemodel, der er med til at skabe en interaktiv 3D-oplevelse, der betyder, at golfspillere kan flyve hen over banerne og få en realistisk fornemmelse af, hvor kuperet banen er, hvor dybt bunkerne stikker og hvor højt græsset er.

Ingenium Golf har sat strøm til de traditionelle baneguides

Baneguides er traditionelt et stykke papir, som giver golfspillere et overblik af, hvordan hullerne på en bane skal spilles. Ingenium Golf har sat strøm til de traditionelle baneguides og leverer en digital baneguide, hvor golfklubber kan præsentere layoutet af deres baner på både smartphone og på klubbernes hjemmesider.

Firmaet er stiftet af 29-årige Jacob Markussen og får i øjeblikket hjælp til at løfte grafikken på de digitale baneguides. Slutproduktet bliver en interaktiv baneguide med 3D-grafik af alle banens elementer som højt og lavt græs, bunkere, buske og træer.

– I øjeblikket har 30 danske, to svenske og en tysk klub købt vores platform, og vi kan se, at den visuelle kvalitet af banepræsentationen betyder meget for klubberne, fordi de bruger den til at promovere sig selv på. Samtidig kan vi se, at det kun er få store klubber, der har råd til at præsentere deres baner med lækker 3D-grafik, hvor man kan se banens konturer samt har mulighed for at flyve ind over banerne. Det vil vi selvfølgelig gerne levere, fortæller han.

Trygt og oplagt samarbejde

Jacob Markussen er oprindeligt uddannet kandidat i it-produktudvikling fra Aarhus Universitet og har derfor et godt kendskab til miljøet i Computer Graphics LabAlexandra Instituttet. Det var derfor et oplagt valg, da firmaet ledte efter en erfaren partner, der kunne løfte opgaven med at gøre deres baneguides interaktive. Han forklarer:

– Vi ville gerne “vækste” og speede processen op, og derfor kunne vi se fordelen i at vælge et miljø, som er gearet til at tænke nyt, og som har bred erfaring med interaktiv 3D-grafik og store datamængder.

Ingenium Golf har i forvejen hyret Sunday Studios, der laver traditionelle visualiseringer, til at lave en visuel guide til, hvordan man skal præsentere golfbaner. Ifølge Jesper Mosegaard, labchef for Computer Graphics Lab på Alexandra Instituttet, handler det om at gøre samme visuelle oplevelse interaktiv, så det kan køre på både nettet og mobilen.

– Det handler meget om at vise lys, skygger samt komplekse modeller som bunkere, træer og buske i samme visuelle stil, som Sunday Studios har lavet, og så samtidig gøre det med 30 eller 60 billeder i sekundet, forklarer han.

Heldige at bo i et land med frie højdedata

For at give et indtryk af, hvor kuperet terrænet er, så trækker Jesper Mosegaards afdeling data fra Danmarks nye højdemodel, der er overflyvningsbilleder fra hele landet. Han forklarer:

– Nedenunder bygger vi på en teknologi, der hedder WebGL, som er en måde til at få adgang til accelereret 3D-grafik, så det både fungerer på nettet og på mobilen. Det kan samtidig bruges til at trække data fra højdekortet og fra de GPS-data, som Ingenium Golf selv leverer. Alt det er med til at skabe en interaktiv visualisering.

Jacob Markussen glæder sig især over, at vi bor i et land, hvor højdedata er frit tilgængelige.

– Danmark er på forkant med højdedata, og det skal vi selvfølgelig udnytte. Som spiller betyder det, at man kan se konturerne på banen og bedre kan vurdere, om banen er spændende. For trænerne bliver det nemmere at formidle, om banen er svær, og hvordan man skal spille de forskellige huller, forklarer han.

Stort skridt men stadig med begrænsninger

Selv om data er med til at skabe helt nye muligheder for at digitalisere oplevelsen på golfbanerne, er der stadig begrænsninger.

– Som reglerne er i dag, må vi ikke fortælle spilleren, hvad højdeforskellen er i rene tal. Vi må kun vise det visuelt. Vi må heller ikke vise vindretning. Men der er sket en opblødning. Royal and Ancient i Skotland, der sætter overliggeren for de internationale golfregler, har givet lov til at bruge smartphones. Det er et stort skridt, fordi inden den beslutning var det et stort diskussionsemne. Det betyder, at man kan bruge GPS’en til afstandsmåling, og at man må sige, at du står i øjeblikket 187 meter fra hullet, og du derfor skal bruge et 4-jern, fortæller Jacob Markussen.

– Accelerometeret på smartphonen skal dog være slået fra, fordi ellers vil du kunne se hældningen på banen, og vi må heller ikke bruge en del af telefonens andre sensorer, fx kompas og barometer. Men opblødningen fra R&A er et skridt i den rigtige retning, og vi har hele tiden for øje, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe spilleren uden at bryde reglerne og selvfølgelig uden at tage sporten ud af golfen, fortæller han.

Ingenium Golf udvikler digitale golfoplevelser til spillere og klubber. Deres digitale baneguides er en del af en samlet løsning og platform, INGO Course Manager (CM), der er designet til at gøre arbejdsdagen lettere i golfklubben. På platformen administrerer klubben sine sponsorer samt de data, der ligger til grund for baneguides, arealberegninger og grønt regnskab.

Alexandra Instituttets Computer Graphics Lab har en unik ekspertise i at levere realtids visualisering og interaktion med store datamængder, uafhængig af platform.