“Innobooster” banede vejen for nyt spil

Alexandra Instituttet har bidraget i arbejdet med udvikling af et nyt spil – Inside – der netop er lanceret på henholdsvis Xbox og Windows. 

Spillet har været seks år undervejs, og gennem et Innoboostersamarbejde har de undervejs fået hjælp til at udvikle prototyper på den type skygger, der hedder ‘ambient occlusion’, der ikke er en klart defineret skygge, men en mere blød skygge. De er dog afgørende for, om man kan se, om en person står på jorden eller svæver i luften.

Ifølge Mikkel Gjøl, der er spiludvikler hos Playdead, ville det tage for lang tid at udvikle de skygger selv, så da de fik muligheden for at hyre Alexandra Instituttets Visual Computing Lab til at lave research på effekterne, slog de til. Det har betydet, at de har fået en prototype, som de selv har kunnet arbejde ud fra for at opnå den endelige effekt i spillet.

Kom hurtigt i gang

Det var især afgørende, at der ikke var nogen indkøringstid, og at de havde tillid til, at Alexandra Instituttet vidste, hvad der foregik på området. Han forklarer:

“Det, som I lavede, var noget, vi ikke selv kunne nå at teste. Det var forholdsvis høj risiko at teste, fordi det ikke var sikkert, at det ville blive godt og hurtigt nok. Det har betydet, at vi har fået en prototype, som vi har kunnet arbejde ud fra. Vi har siden bygget effekten om fra bunden, men vi har kunnet bruge prototypen som reference til at opnå den endelige effekt i spillet”.

Mere information

Læs hele artiklen her

Læs mere om Alexandra Instituttet her