Fremtidens wearables skal give mening i vores liv

En sok, der måler, om en maniodepressiv er ved at få et anfald. Det er ét bud på fremtidens wearables fra Rikke Koch, udvikler hos Alexandra Instituttet, som var med på P1liveX’s “Når menneske og maskine bliver ét” i DR Koncerthuset.

Data skal give mening i vores liv

Et problem med flere af de nuværende kommercielle wearables er, at data’ene ikke fortolkes – blandt andet på pulsure, der fortæller os vores puls.

– Men kan man bruge det til noget? Nej, man har brug for at vide, om man har det godt, eller om man har grund til at være bekymret. Vi har brug for, at data’ene bliver fortolket og formidlet til os på en måde, som giver mening i vores liv, understregede Rikke under oplægget.

Fra pisk til gulerod

Endnu en problematik med flere wearables på markedet i dag er, at de benytter sig af pisk i stedet for gulerod. Et eksempel er armbåndet Pavlok, som straffer brugeren med stød for at hjælpe til at ændre adfærd.

– Tænk hvor væmmeligt det ville være at have noget siddende på kroppen, hvis det hele tiden fortalte os, at vi gjorde ting forkert, fortalte Rikke og tilføjede: Et begreb som nudging kunne derfor være godt at overføre til design af interaktion inden for wearables.

Hvad er fremtidspotentialet?

Under sessionen fremviste en af sessionens andre oplægsholdere, Vanessa Carpenter fra DELTA, blandt andet en brudebuket, der med en GSR-måler og forskellige farver lys kunne vise, hvis hun var stresset. Både hun og Rikke Koch fremhævede wearables kunstprojekter som vejen til at løse flere dagligdags problemstillinger, idet de blandt andet kan bruges til at se, hvilke typer målinger, der findes.

– Hvad bliver det næste, der kommer på markedet? Der kan man bruge disse kunsteksempler, som Vanessas brudebuket. Men man kan jo være stresset på andre tidspunkter end når man går op ad kirkegulvet. Man kan være stresset som en del af sit arbejde, stress er et centralt element inden for konkurrencer og elitesport, og mange psykiske sygdomme har også et element af stress. Tænk hvis man kunne udvikle wearables mod en bredere brugergruppe, der bruger disse nye typer målinger, der kommer på markedet, fortalte Rikke Koch og fortsatte:

– Vi får nogle platforme, der gør, at designfirmaer kan gå ind og se en pointe i at udvikle tredjepartsapps til dette område, eksempelvis Apple Health, Google Fit og Microsoft Health. På den måde får vi undersøgt, hvordan man laver et lækkert interaktionsdesign i lidt mere brede kommercielle cases for wearables, og dermed får vi noget i vores liv, der kan tale pænt til os.

Læs mere.