Community Conference

Community Conference: Mere magt til brugeren

Community Conference 2014, som blev afholdt i samarbejde med Teknologisk Institut, bød på en række spændende oplæg fra bl.a. Huffington Post, Spotify og Ben & Jerry’s. Dette års konference havde især fokus på hvordan virksomheder kan drage fordel af at give kunden mere indflydelse og medbestemmelse.

LEGO fans kan se deres idé blive til et produkt

Stiven Kerestegian fra LEGO fortalte om deres erfaringer med at give deres forbrugere mere medbestemmelse i produktlinjen. Via et online program har fans kunne indsende deres idéer til nye LEGO produkter. Andre fans har kommenteret og bedømt idéen og hvis den fik nok tilslutning, har LEGO realiseret den til en egentlig produkt. Det var sådan at LEGO Minecraft kom til verden. Ikke nok med at LEGO har kunne lave et populært og efterspurgt produkt, så har det også givet dem et unikt indblik i deres marked og kunder.

Brugerdrevet support

Hos o2, som er et af Europas største telekommunikationsselskaber, har de også givet forbrugeren mere indflydelse og magt.  De har erstattet størstedelen af deres kundeservice med en online community som drives af onlinebrugere og ikke af O2 ansatte. Det har betydet at 50 % af spørgsmål og problemer nu løses via det online community og er derfor omkostningsfrit for o2. Blot 0,3 % af alle spørgsmål og problemer bliver mailet videre til kundeservice.

Spredning af gratis viden

Som afslutning på Community Conference 2014, fortalte Kasper Birkeholm Munk fra Teknologi Instituts Idé og Vækst afdeling om den såkaldte Maker Movement, som også giver magt og indflydelse til forbrugeren. Maker bevægelsen handler om gratis at dele ens viden og idéer med hele verden. Eksempelvis havde en nordmænd delt sit design til en stol på et online 3D printer community. Alle 3D printere fungerer ens så designet spredte sig hurtigt og nu findes der udgaver af stolen i Hongkong, USA og Spanien

Se Community Conference 2014 videoen