Får i nok ud af jeres digitale transformation?

Digitalisering handler om at forstå, hvordan teknologien ændrer forudsætningerne for, hvordan man driver forretning, siger digital forretningsudvikler ved Alexandra Instituttet, Rasmus Bækby.

Digital transformation er et af de mest slidte businessbegreber i øjeblikket. Det betyder grundlæggende, at ny teknologi som fx kunstig intelligens, robotter, selvkørende biler eller augmented reality stormer ind alle vegne i virksomhedernes forretningsområder. Det fører til et væld af muligheder, forandringer og trusler.

Mange virksomheder oplever, at de ikke får nok ud af den transformation. For nylig viste en undersøgelse, at kun 16 procent af de adspurgte virksomheder oplever, at den digitale transformation øger deres performance på bundlinjen. Og det er der en god grund til.

Forstå de nye forudsætninger

Det er en udbredt misforståelse, at digital transformation kun handler om teknologi, og hvordan virksomheder implementerer teknologien. Det gør det ikke. Digitalisering og digital transformation er en kontinuerlig proces, som man ikke bliver færdig med. Det handler om at forstå, hvordan teknologien ændrer forudsætningerne for, hvordan man driver forretning og den måde, man forstår kunder, partnere og medarbejdere på.

Uber, Airbnb og den type platformsvirksomheder er gode eksempler. Men den vækst og ændring i markedssituationen, som begge virksomheder har skabt, er ikke noget, som har været initieret af deres grundlæggere. De forstod derimod, at smartphones gav mulighed for at udveksle varer og tjenester og reagerede ved at udvikle nye tjenester.

Planen skal ændres løbende

Men hvordan forbereder man sig på noget, der er uforudsigeligt? Det giver den amerikanske professor i antropologi Lucy Suchman et godt eksempel på, i form af et hold som står foran en raftingtur ned ad en flod. Holdet planlægger turen ud fra de forhindringer, de forventer at møde. Alle får en fælles forståelse af, hvad der forventeligt kommer til at ske på turen. I det øjeblik holdet kaster sig ud i båden på floden, viser det sig, at der er brug for at gøre ting, som man ikke på forhånd havde planlagt: Strømmen var stærkere end forventet, vandet lavere, vinden hårdere osv. Planen ryger, når den møder virkeligheden. Men planlægningen har været uundværlig. Den giver nogle forudsætninger for at kunne agere ud fra fælles udgangspunkt og den situation, man er i.

Og det er samme tankegang, man skal have inkorporeret i ledelsen og organisationen. Der er godt, at man planlægger, men når man går i gang med at udføre, så skal man kunne handle. Det kan godt være, at man har en strategi for ens produkter. Men lige pludselig viser det sig, at to konkurrenter har lanceret et produkt, som man troede man skulle til at lave. Så skal man kunne sadle om og eventuelt rykke hurtigere end planlagt. Og det gælder ikke kun på produktniveau.

Artiklen her er en forkortet version af et debatindlæg oprindeligt bragt på Finans.dk den 8. februar 2019.

Læs hele debatindlægget her.