Er mobilrobotten fremtidens lokalefremviser?

Alexandra Instituttets cyber-physical ekspert Alexandre Alapetite har gennem det seneste år arbejdet som teknisk projektleder med DTU på at udvikle mobilrobotter. De sidste par måneder har han for Symbions startup-miljø i København testet, hvordan den mobile robot påmonteret et 360 graders kamera tager sig ud som lokalefremviser til potentielle nye lejere. Resultaterne er positive.

På gangene i Symbion viser mobilrobotten gennem et 360 graders kamera potentielle lejere rundt. Den er en del af et test-setup, der skal undersøge, om de mange daglige besøg på mange forskellige tidspunkter af dagen af potentielle lejere kan optimeres, så de på forhånd har fået et realistisk indtryk af startup-miljøet.

– Symbion bliver jævnligt kontaktet af potentielle lejere, der gerne vil se om startup-miljøet er noget for dem. De vil gerne se flere lokaler på forskellige tidspunkter fra forskellige vinkler under forskellige lysforhold og opleve, om kulturen her passer til deres virksomhed, forklarer Alexandre Alapetite.

Han arbejder med mobile robotter også kaldet remote reality. Kort fortalt er det en fjernstyret robot, der er påmonteret et 360 graders kamera, som kan fjernstyres og dreje og rotere, som hvis du selv stod på stedet. Brugeren ser billeder gennem eksempelvis en VR-brille. Har man ikke de,t kan tablet eller en anden slags skærm bruges med en webbrowser, der bruger WebRTC og WebVR teknologi.

Guide sparer alles tid

Testen går ud på at bringe mere realisme til de statiske billeder, som Symbion typisk har på deres hjemmeside. Da de sommetider har op til 8 besøg om dagen, ønsker de gennem remote reality at give et bedre ”remote” indtryk inden besøgene, så de, der faktisk kommer, er filtreret og er nærmere ønsket om et lejemål.

– Det involverer en række aspekter at vælge det rigtige startup-miljø, som virksomheden skal forholde sig til. Er de services, jeg har brug, for tilgængelige? Kan community og netværk give virksomheden brand og værdi? Er der virksomheder, jeg kan spejle mig i osv. osv.? Alt sammen relativt håndgribeligt og derfor noget man typisk kan læse sig til, før man udvælger de miljøer, man gerne vil besøge, forklarer Vicedirektør Brian List fra Symbion.

Hvad der er sværere at afkode, er miljøets ”look and feel”, altså den stemning, det liv og den dynamik, man bliver en del af i det daglige, da både billeder og videoer er statiske. Derfor er samarbejdet med Alexandra interessant for Symbion.

– Det vil give nye virksomheder mulighed for at fornemme miljøet i en ”her og nu” setting gennem deres egen remote fremvisning på et tidspunkt, der passer dem. Vi mener ikke, at remote fremvisninger kan erstatte fysiske fremvisninger, men vi tror, at det vil hjælpe virksomhederne til bedre at kunne vurdere, om Symbion er netop det sted, de kan se sig selv i, siger han.

Som at være der, uden at skulle være der

Men hvordan tager man så imod sådan nogle mobile robotter? Trine Plambech, Principal Green Urban Designer fra Alexandra Instituttet, har stået for brugerinddragelse af både nuværende og potentielle lejere i Symbion og af Symbion som udlejere. Feedbacken på eksperimentet om, hvordan det er at opleve et startup-miljø på afstand, har været ganske positive.

”De potentielle kommende lejere, vi har talt med, finder det er super spændende – ja, faktisk cool, at der vil være mulighed for at få et første indtryk af startup-miljøet ved at blive vist rundt af en robot.

Brugerstudierne har vist, at man fint kan få et indtryk af bygningen, men at teknologien på nuværende tidspunkt ikke helt er der, hvor man kan sige, at man får en lige så god oplevelse ved at blive vist rundt via en robot, som hvis man var der i virkeligheden, forklarer Trine Plambech.

Som et første indtryk har robotten altså nogle muligheder. Brugerne fremhæver, at de især godt kan lide, at de kan få et indtryk af det faktiske liv i bygningen – de kan se rigtige mennesker stå ved kaffemaskinen, de kan se folk, der holder møde i loungerummet og de kan fornemme, at stedet kan give dem den service (mødelokaler, kopimaskine, køkkenfaciliteter mv. ), som de efterspørger. Hvis de efter at have set startup-miljøet via robotten stadig synes, at det kunne være noget for dem, så giver brugerne udtryk for, at det næste naturlige step være at booke en omvisning, så de kan se og opleve det hele i virkeligheden, inden de træffer den endelige beslutning.

Læs mere her