grøn omstilling

Grøn omstilling kan være guld for hotelbranchen

Alexandra Instituttet skal lede et nyt projekt, som skal undersøge grøn omstilling på danske hoteller. Hvad kan hele branchen lære af de hoteller, der allerede er i gang, og hvordan inddrager man gæsterne på bedst mulig vis i omstillingen? Innovationsnetværket Smart Energy har bevilget 300.000 kr. til projektet.

Grønne hoteller

Det kan betale sig for danske hoteller at satse på bæredygtige og energibesparende løsninger i deres daglige drift. Og det er ikke bare, fordi der er penge at hente ved at spare på vand og strøm. En rapport udarbejdet af Center for Kulturanalyse ved Københavns Universitet viser, at ikke mindre end hver tredje hotelgæst er villig til at betale op mod 10% mere for at bo på et hotel, der tager bæredygtige og samfundsansvarlige foranstaltninger. Grønne hoteller kan altså både opnå ressourcebesparelser og samtidig positionere sig fordelagtigt på markedet.

Branchen mangler dog viden om, hvordan man kan inddrage gæsterne i hotellernes grønne omstilling på bedst mulig vis. Det skal Alexandra Instituttet sammen med projektets partnere undersøge i et nyt projekt, der netop har fået bevilget 300.000 kr. af Innovationsnetværket Smart Energy.

-Projektet giver os en unik mulighed for at få en uddybet forståelse af, hvordan gæsterne ser på hotellernes bæredygtige tiltag, og hvordan man vil kunne få endnu mere ud af den grønne omstilling, siger Senior Green Urban Designer og teamleder Trine Plambech fra Alexandra Instituttet.

Hvordan påvirker grøn omstilling kundernes valg?

Første del af projektet består af antropologiske studier af gæster og ansatte på de to grønne firstmover-hoteller, hhv. Green Solution House på Bornholm og Hotel Guldsmeden i Aarhus og København. Ved at nærstudere de to hotellers energi- og ressourcebesparende tiltag samt gæsternes motiver, behov og adfærd under og efter besøget på hotellerne kan Alexandra Instituttet opnå viden om, hvilke tiltag der virker bedst, og i hvor høj grad initiativer og løsninger på hotellerne kan inspirere gæsterne til at fastholde de grønne vaner i deres dagligdag efter opholdet.

-Det bliver spændende at udforske, hvordan hotellernes initiativer kan oversættes til en privat kontekst. Hvis man har været på et hotelophold og er blevet inspireret af nogle af deres tiltag, hvad skal der så til, for at man kan tage det med sig hjem? Det er ikke tidligere undersøgt i Danmark, og det vil vi vide meget mere om, når projektet er afsluttet. Vi vil også kunne undersøge, hvordan det kan styrke hotellernes forretningsmuligheder. Man kan forestille sig, at de grønne tiltag gør et positivt indtryk på gæsterne, og at hotellet dermed kan relatere til deres gæster på en ny måde, siger Digital Innovation Specialist Marie Rørdam Fenger fra Alexandra Instituttet.

Resultatet af projektet vil blive samlet i en rapport med inspiration og konkrete anvisninger til gavn for hele hotelbranchen. Rapporten udgives ved slutningen af året, og projektet afsluttes i marts 2017.

Læs mere om projektet Grøn omstilling i hotelbranchen.